جمعه ٢٦ آبان ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح2 > علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2377
 بازدید امروز : 314
 کل بازدید : 856388

رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام سطح2

كلیات و برنامة درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام[1]

مادة 1.عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام است.

مادة 2.تعریف

سطح دو گرایش تاریخ اسلام، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علم تاریخ اسلام آشنا می‌شوند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة 3.اهداف

1) آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم تاریخ اسلام؛

شناخت تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی‌ الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام؛

شناخت نقش مكتب اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛

آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی (تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛

ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ تاریخ اسلام؛

تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛

شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و روش‌های استنباط فقهی؛

ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و تاریخی و شناخت آنها.

مادة 4.سیاست‌ها

اهتمام به ایجاد زمینة تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛

زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛

توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛

تكیه بر آموزش محورهای مهم و موضوعات اصلی تاریخ اسلام متناسب با مبانی اعتقادی؛

تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛

اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛

تأكید بر استفاده از منابع دست اول و مهم تاریخ اسلام؛

اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5. ضرورت

تأكید اسلام بر مطالعة تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام به عنوان كامل‌ترین الگوها؛

رسالت حوزه در تربیت اندیشمندانی جهت كشف و تبیین تاریخ و سیرة پیامبر اكرمصلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم‌ علیهم ‌السلام و توجه به تأثیر مباحث تاریخی بر فهم دقیق برخی علوم اسلامی؛

نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام.

-         مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، حداقل هفت ‌نیم‌سال و در موارد ضروری حداكثر نه ‌نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط پذیرش

احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛

دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛

قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة 8.عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف

عنوان

ساعت

1

دروس عمومی

1616

2

دروس گرایشی

752

جمع كل

2368

 

مادة 9.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

1

فقه

720

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیة العیب)

2

اصول فقه

560

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة ‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌ النواهی)

3

تفسیر ترتیبی

32

ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی

4

کلام اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

5

فلسفة اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی

6

رجال و درایه

32

شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)

7

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

8

زبان انگلیسی عمومی 1و2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی

جمع

1616

 

 

 

2. دروس گرایشی

ردیف

عنواندرس

ساعت

اهداف

1

كلیات تاریخ جهان

32

شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم

2

جهان در آستانة بعثت

32

بررسی وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی جهان (به ویژه جزیرة العرب، ایران، مصر، روم، هند) در آستانة بعثت

3

تاریخ رسول خدا صلی ‌الله ‌علیه‌ و‌ آله

48

بررسی و نقد گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله

4

مأخذشناسی تاریخ اسلام

32

شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم

5

تاریخ خلفاء

48

بررسی جریان سقیفه، چگونگی حاكمیت خلفای سه‌گانه و عملكرد آنها

6

تاریخ اهل بیتعلیهم السلام 1

32

بررسی حوادث مهم زندگی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السلام به ویژه دوران امامت و حكومت آن حضرت

7

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 2

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام

8

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 3

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام باقر، امام صادق و امام كاظم علیهم ‌السلام

9

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 4

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام رضا تا پایان زندگی امام هادی علیهما ‌السلام

10

تاریخ اهل بیتعلیهم السلام 5

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن عسكریعلیه السلام تا پایان دوران غیبت صغری

11

تاریخ تشیع 1 و 2

64

تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری، و شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا کنون

12

سیره رسول‌خدا و اهل‌ بیتعلیهم السلام 1و2

48

تبیین موضوعی سیره پیامبر اكرم و ائمة معصومینعلیهم‌ السلام در ابعاد گوناگون

13

تاریخ امویان

32

بررسی ظهور و سقوط امویان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم‌ السلام

14

تاریخ عباسیان

32

بررسی ظهور و سقوط عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه‌ علیهم ‌السلام

15

تاریخ معاصر ایران

48

بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی

16

متون تاریخی عربی

32+16

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون تاریخی به زبان عربی

17

تاریخ جنبش‌های فكری و دینی معاصر

32

شناخت جنبش‌های اسلامی و شیعی در صد سال اخیر و بررسی آثار آنها

18

تاریخ و تمدن اسلامی

32

آشنایی با مفاهیم، روش‌ها و انواع تبیین اجتماعی و تاریخی، با رویكرد اسلامی

19

تحقیق پایانی

64

عملی

ارائة پژوهشی جامع در یكی از موضوعات تاریخ اسلام

جمع

752

 

 

 


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 802  در جلسة 16 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها (دورة پنجم) ، مورخ 30/6/90، به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 929 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025