شنبه ٣١ تير ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلي > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح2 > علوم اسلامی با گرایش فلسفه اسلامی 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1403
 بازدید امروز : 204
 کل بازدید : 776439
شمارة مصوبه: 921،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
كلیات و برنامة‌ درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش فلسفة اسلامی[1]

مادة 1.عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش فلسفة اسلامی است.

مادة 2.تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش فلسفه اسلامی، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش فلسفه دست می‌یابند. و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة 3.اهداف

  1. شناخت مفاهیم، اصطلاحات و مسائل فلسفه اسلامی؛
  2. آشنایی با تاریخ فلسفه و مشرب‌های مهم آن در جهان اسلام؛
  3. ایجاد توان تحقیق در حد جمع‌آوری، تتبع و جمع‌بندی مطالب در حوزة فلسفه اسلامی؛
  4. آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی؛
  5. ایجاد مهارت‌های استدلال و مناظره؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده از متون و منابع فقهی، اصولی و فلسفی و شناخت آنها.

مادة 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأکید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی فلسفه اسلامی؛
  6. تأكید بر بهره‌گیری از ابزارهای نوین و روش‌های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. زمینه‌سازی برای شكوفایی استعداد فلسفی طلاب؛
  8. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  9. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5.ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العاده مباحث عقلی و فلسفه اسلامی در اثبات پایه‌های اساسی دین؛
  2. رسالت حوزة علمیه در تربیت اندیشمندان فیلسوف جهت تبیین و دفاع از عقائد اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و دفاع عقلانی از عقائد اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.

مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.


 

 

مادة‌8.عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

 ساعت

1

دروس عمومی

1520

2

دروس گرایشی

800

جمع كل

2320

       
 

مادة‌9. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

فقه

720

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیة العیب)

  •  

اصول

560

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایةالاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)

  •  

تفسیر ترتیبی

32

ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی

  •  

رجال و درایه

32

شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)

  •  

تاریخ معاصر

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران

  •  

روش تحقیق

32+16  نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

  •  

زبان انگلیسی عمومی 1و2

32+64 نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب متون ساده انگلیسی

جمع

1520

 

 

 


 

 

  1. دروس گرایشی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

معارف قرآن 1

(خداشناسی)

48

شناخت معارف قرآن در بخش «خداشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی

  •  

معارف قرآن 2

(راه و راهنماشناسی)

32

شناخت معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی

  •  

معارف قرآن 3

(انسان و معادشناسی)

48

شناخت معارف قرآن در بخش «انسان و معاد‌شناسی» و كسب توان مراجعه به متون تفسیری و حدیثی

  •  

منطق قدیم

32

شناخت مباحث مهم و كاربردی منطق قدیم، مانند برهان و مغالطه

  •  

مقدمات فلسفه[3]

16

آشنایی با نحوه انتقال فلسفه به عالم اسلامی و سیر تکامل تفکر فلسفی از آغاز تا دوره معاصر همراه با شناخت فیلسوفان و منابع و مکاتب مهم فلسفه اسلامی

  •  

تاریخ فلسفه اسلامی

32

آشنایی با نحوه انتقال فلسفه به عالم اسلامی و سیر تكامل تفكر فلسفی از آغاز تا دوره معاصر همراه با شناخت فیلسوفان و منابع و مكاتب مهم فلسفه اسلامی

  •  

فلسفه اسلامی 1 و2

128

آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات، ساختار و مسائل مهم فلسفه اسلامی بر اساس حكمت متعالیه (بدایة‌الحكمه)

  •  

فلسفه اسلامی پیشرفته[4]1 و 2 و 3

240

شناخت استدلالی مسائل مهم کلامی با توجه به منابع و متون اصلی کلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

  •  

كلام اسلامی 1 و2 و3

96

شناخت استدلالی مسائل مهم كلامی با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

  •  

مسائل جدید كلامی

32

شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند معرفت و تجربه دینی، ‌تكثرگرایی، علم و دین و قلمرو دین

  •  

مكاتب فلسفی معاصر غرب

32

آشنایی با مبانی، آموزه‌ها و مسائل اصلی مكاتب فلسفی مهم، جدید و تأثیرگذار غرب

  •  

تحقیق پایانی

64

عملی

ارائة پژوهش در یكی از موضوعات فلسفه اسلامی در حد تتبع، جمع‌آوری و جمع‌بندی اقوال

جمع

800

 

 


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 779 در جلسة 14 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ 22/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 921 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[3]. الحاقی مصوبه 850.

[4]. اصلاحی مصوبه 850.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 32943196-025