چهارشنبه ٠٤ مرداد ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
ثبت نام و پذیرش مراکز تخصصی
#
آیین نامه ها و مصوباتتقویم آموزشی مراکز تخصصی
  • اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
    طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.

  • مرکز تخصصی شیعه شناسی آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی) در سطح 4 شیعه پژوه می پذیرد
    مرکز تخصصی شیعه شناسی آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی) در سطح چهار(دکتری) شیعه شناسی برای سال تحصیلی 97-1396 شیعه پژوه می پذیرد.

  • فراخوان نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه
    به گزارش دبیرخانه کتاب سال حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت : همایش کتاب سال حوزه یکی از مهم‌ترین رویدادهای پژوهشی حوزه‌های علمیه است که نوزدهمین دوره آن به کتاب‌های منتشر شده حوزویان و پایان‌نامه های دفاع شده در سال 95 اختصاص دارد.

  • بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
    مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.

شمارة مصوبه: 633، تاریخ مصوبه: 5/7/1388، شمارة جلسه: 69
کلیات و برنامه درسی سطح سه رشتة اخلاق و تربیت اسلامی

مادة 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی» است.

مادة 2. تعریف

سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی»، اولین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب، مبانی و مسائل اخلاق اسلامی و روشهای تربیتی آن را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوطه و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة 3. اهداف (شناختی، تربیتی ـ اخلاقی و مهارتی)

اهداف این رشته، عبارت است از:

1) توسعه و تعمیق شناخت، نسبت به مبانی و مسائل اخلاق اسلامی، بر مبنای آموزه‌های قرآن و روایات

2) شناخت منابع اخلاق اسلامی و ایجاد توان فهم آن

3) شناخت و نقد جریانهای اخلاقی و شبهات مرتبط با آن

4) آشنایی با مکاتب مهم اخلاق اسلامی و غیراسلامی

5) ایجاد توان تدریس اخلاق اسلامی در سطوح پایین‌تر

6) افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، و زمینه‌سازی جهت تألیف و ترجمه، در زمینة اخلاق اسلامی

7) تعالی اخلاقی و معنوی طلاب

8) تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات اخلاقی

مادة 4. سیاست‌ها

سیاست‌های اجرای این رشته، عبارت است از:

1) اهتمام به ایجاد زمینه­های علمی و عملی تخلق به اخلاق اسلامی و تعالی آن

2) اهتمام به آموزش اخلاق اسلامی بر اساس قرآن و سنت

3) تأکید بر استفاده از منابع اصیل و مهم اخلاق اسلامی

4) اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از اخلاق اسلامی

5) اهتمام به تحفظ آموزه­های اخلاقی از ذوقیات و پرهیز از سلایق

6) اهتمام به تعمیق و گسترش اخلاق در حوزه

7) اهتمام به سیاست‌های کلی مصوب رشته‌های سطح سه حوزه

مادة 5. ضرورت

ضرورت ایجاد این رشته، عبارت است از:

1) محور بودن اخلاق و تعالی مکارم اخلاقی به عنوان هدف بعثت نبی اکرم صلی ‌الله علیه و آله، و آموزه­های دینی

2) ابتنای رسالت تبلیغ دینی، بر تخلق به اخلاق الهی

3) تأثیر تخلق به اخلاق اسلامی، در رشد علمی طلاب و تربیت عالم ربانی

4) تأمین نیازهای اخلاقی جامعه، در حوزه‌های نظری و عملی

مادة 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم سالی واحدی است؛ طول دوره، حداقل شش نیم‌سال و حداکثر هشت نیم‌سال، بدون احتساب پایان‌نامه است؛ دانش‌پژوهان این رشته، به صورت حضوری، دروس را فرا می‌گیرند.

مادة 7. شرایط پذیرش:

1) احراز صلاحیت اخلاقی و عمومی بر اساس آیین‌نامة مصوب

2) احراز صلاحیت خاص اخلاقی متناسب با این رشته

3) دارا بودن مدرک علمی سطح دو

4) قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی


 

 

مادة 8. عناوین و مشخصات کلی دروس

عناوین و تعداد واحدهای درسی، به شرح زیر است:

ردیف

عنوان

تعداد واحد

1

دروس عمومی

40

2

دروس تخصصی

57

جمع کل

97

 

مادة 9. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

نظری/عملی

پیش‌نیاز

توضیحات

1

فقه

18

--

 

 

2

اصول

12

--

 

 

3

روش تحقیق پیشرفته

3

نظری ـ عملی

ندارد

به شیوة کارگاهی

4

روش تدریس پیشرفته

3

نظری ـ عملی

ندارد

با تأکید بر شاخص‌های دروس اخلاق

5

زبان عربی معاصر

4

نظری

ندارد

 

جمع

40

 

 

             

2. دروس تخصصی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

نظری/عملی

پیش نیاز

1

قواعد تفسیر

2

نظری

 

2

فقه الحدیث

2

نظری

 

3

اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)

4

نظری

 

4

اخلاق در حدیث

4

نظری

 

5

اخلاق در سیره

2

نظری

 

6

مبانی و قواعد تربیت اخلاقی در اسلام

(برگرفته از قرآن و حدیث)

2

نظری

 

7

روشهای تربیت اخلاقی در اسلام

(برگرفته از قرآن و حدیث)

2

نظری

 

8

متون تخصصی اخلاقی 1و2

4

نظری

 

9

آشنایی با عرفان اسلامی

2

نظری

 

10

فقه الاخلاق

2

نظری ـ عملی

روش تحقیق

11

علم النفس

2

نظری

 

12

فلسفه اخلاق

3

نظری

 

13

بررسی تطبیقی مکاتب اخلاقی

2

نظری

 

14

پیرا اخلاق

2

نظری

 

15

اخلاق کاربردی 1و2

4

نظری ـ عملی

 

16

انسان‌شناسی در قرآن

2

نظری

 

17

روان‌شناسی عمومی

2

نظری

 

18

تعلیم و تربیت اسلامی

2

نظری

 

19

روان‌شناسی اخلاق

2

نظری

روان‌شناسی عمومی

20

روان‌شناسی تربیتی

2

نظری

روان‌شناسی عمومی

21

اصول مشاوره و راهنمایی

2

نظری ـ عملی

روان‌شناسی تربیتی

22

پایان‌نامه

6

عملی

 

جمع

57

 

 

           


 

 

 

 
امتیازدهی

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 32943196-025