جمعه ٣١ شهريور ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح3 > تاریخ تشیع 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1108
 بازدید امروز : 105
 کل بازدید : 822557
شمارة مصوبه: 912،‌ تاریخ مصوبه: 22/2/92، شمارة جلسه: 12 (کمیتة رشته‌ها) (دورة ششم)، تاریخ ثبت: 13/9/92
كلیات و برنامة سطح سه رشتة تاریخ تشیع

مادة 1.عنوان

عنوان رشته، تاریخ تشیع در مقطع سطح سه است.

مادة 2.تعریف

سطح سه تاریخ تشیع، از شاخه­های تاریخ اسلام است كه در آن، طلاب به آموزش روشمند تاریخ تشیع و شیعیان، انشعابات، قیام‏ها، دولت‏ها و مراكز شیعى، نقش محورى امامان معصوم(ع) و شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامى مى‏پردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة 3.اهداف

  1. تبیین عوامل تأثیرگذار بر فراز و نشیب تاریخ تشیع؛
  2. تبیین و بررسی نقش تشیع به عنوان یك حقیقت اثرگذار و تعالى‌بخش در تاریخ تمدن بشرى؛
  3. تبیین هویت تاریخی تشیع و ایجاد توان دفاع روشمند از آن؛
  4. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ در حوزة تاریخ تشیع؛
  5. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزة تاریخ تشیع، در عرصه‏هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  6. شناخت و ایجاد توانمندی فهم منابع و مآخذ مرتبط با مباحث تاریخ تشیع؛
  7. زمینه­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط با تاریخ تشیع در سطح 1 و 2؛
  8. تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
  9. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.

مادة 4. سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی، با اهتمام به سنت‌های حسنة حوزوی؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی؛
  6. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینة تحقیق و تدریس؛
  7. اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛
  8. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  9. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرائط لازم؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5.ضرورت و اهمیت

  1. اهمیت شناخت تاریخ تشیع به عنوان هویت مذهبى شیعه در احیاء و تحكیم مبانى مذهب راستین تشیع و توسعة آن؛
  2. ماموریت حوزه در تربیت متخصصان و پژوهشگران برجسته، در زمینة تاریخ تشیع؛
  3. نیاز امت و نظام اسلامى به تبیین درست تاریخ تشیع و پاسخگویى به شبهات تاریخى.

مادة 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم‌سالی درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه، حداقل شش نیم‌سال و حداكثر هشت نیم‌سال است.

مادة 7. شرایط كلی پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو
  3. قبولی در آزمون ورودی[1]و مصاحبة علمی


 

 

مادة 8.جدول دروس پیش‌نیاز

 

ردیف

عنــواندروس

ساعت

اهداف

1

كلیات تاریخ جهان

32

شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم

2

مأخذشناسی تاریخ اسلام

16

شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم

3

تاریخ صدر اسلام

32

بررسی گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ اسلام، از آغاز تا سال 35 هجری

4

تاریخ اهل‌بیت(ع)

32

بررسی حوادث مهم زندگی اهل بیت و ائمة معصومین (ع) از سال 35 هجری تا پایان دوران غیبت صغری

5

سیرة اهل‌بیت(ع)

32

تبیین موضوعی سیرة پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در ابعاد گوناگون

6

تاریخ تشیع

32

شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرَق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون و تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری

7

تاریخ اُمویان و عباسیان

32

بررسی ظهور و سقوط اُمویان و عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه (ع)

8

تاریخ معاصر ایران

32

بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون، با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی

9

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

32

تبیین چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی، عوامل و موانع رشد و گسترش آن همراه با بیان آثار

10

زبان انگلیسی(عمومی)1و2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی

جمع ساعت­ها

368

 

 

  تبصره:فارغ­التحصیلان سطح2 گرایش تاریخ اسلام و طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادة 9.عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

1

دروس عمومی سطح3

608

2

دروس مشترک رشته­های تاریخی

352

3

دروس اختصاصی تاریخ تشیع با پایان‌نامه

704

جمع ساعت­ها

1664

 

 


 

 

مادة 10. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

الف. دروس عمومی سطح 3

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

 
 

1

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب)

 

2

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایه‌الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

 

3

عربی معاصر

32

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزة تاریخ

 

4

روش تحقیق پیشرفته

16+32

نظری عملی

كسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل تاریخی، با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

 

5

روش تدریس

16+32

نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی

 

جمع ساعت­ها

608

 

 

 

ب. دروس مشترك تمام رشته‌های تاریخی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف دروس

1

علوم حدیث و تاریخ اسلام

32

شناخت رابطه علوم حدیث (رجال، درایه و فقه­الحدیث) با تاریخ اسلام و بیان نقش و كاربرد آن در نقد و بررسی گزارش‌ها و متون تاریخی

2

علم كلام و تاریخ اسلام

48

شناخت رابطة علم كلام با تاریخ اسلام و بیان نقش رویکرد کلامی در بررسی گزارش‌های تاریخی به ویژه در مورد پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع)

3

تاریخ فرق و مذاهب اسلامی

32

آشنایی با پیدایش، سیر تاریخی، اندیشه‌ها، مشاهیر، آثار فکری و فرهنگی فرق و مذاهب مهم اسلامی

4

فلسفة تاریخ

32

آشنایی با علم تاریخ، قوانین و سنن حاکم بر تاریخ، عوامل محرک و فرجام‌شناسی تاریخ

5

تاریخ‌نگاری

16

شناخت چگونگی شكل‌گیری و سیر تاریخی تاریخ‌نگاری در میان مسلمانان و تبیین جریانات مهم آن

6

زبان انگلیسی 1 و 2

32+64

نظری عملی

کسب توان لازم در مطالعة متون ساده تاریخی از طریق آشنایی با واژه‌ها و اصطلاحات تاریخی به زبان انگلیسی

7

متون تاریخی 1

16+32

نظری عملی

کسب توان فهم متون اصیل تاریخی به عربی قدیم با خواندن متن و شناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار

8

متون تاریخی 2

16+32

نظری عملی

کسب توان فهم متون تاریخی به عربی جدید با خواندن متن وشناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار

جمع ساعت­ها

352

 

 

ج. دروس اختصاصی تاریخ تشیع

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف دروس

1

سیرة معصومان (ع) 1و 2

64

 شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی

2

نقد نظریات پیدایش تشیع

32

شناخت، بررسی و نقد نظریات مربوط به مفهوم و تاریخ پیدایش تشیع

3

قیام­های شیعی

32

شناخت ماهیت، زمینه‌ها، روند شکل‌گیری، اهداف و پیامدهای قیام‌های شیعی

4

حکومت­های شیعی (1)

32

شناخت حکومت‌های شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از آغاز تا قرن هفتم)

5

حکومت­های شیعی (2)

32

شناخت حکومت‌های شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از قرن هفتم تا کنون)

6

تاریخ فرق شیعه

32

شناخت زمینه‌ها و عوامل پیدایش فرقه‌های شیعی و آشنایی با آراء و اندیشه‌های آنان

7

تاریخ اندیشه­های سیاسی شیعه

32

شناخت مبانی، شاخص‌ها و سیر تحول اندیشه‌های شیعه در عرصه سیاست و حکومت از آغاز تاکنون

8

جغرافیای تاریخی شیعه

32

شناخت زمینه‌ها، عوامل و ابعاد پراکندگی شیعه در مناطق مختلف جهان از آغاز تا انقلاب اسلامی ایران

9

شیعه در عصر حاضر

32

شناخت چگونگی پراکندگی جغرافیایی و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان جهان پس از انقلاب اسلامی

10

مأخذشناسی تاریخ تشیع

32

معرفی و تحلیل منابع و مآخذ مهم تاریخ تشیع به ترتیب تاریخ

11

شیعه و تمدن اسلامی (1)

32

شناخت نهادها و نظام­های آموزشی، به ویژه حوزه‌های علمیه و تبیین نقش آنها در حیات فکری و سیاسی شیعه و فرهنگ و تمدن اسلامی

12

شیعه و تمدن اسلامی (2)

32

شناخت مهم‌ترین دانشمندان شیعه و آثار و خدمات علمی آنان در عرصه‌های گوناگون علمی و فرهنگی مانند: طب، صنعت، هنر و رسانه

13

تاریخ اجتماعی شیعه (1)

32

شناخت آداب و رسوم، رفتارها و روابط اجتماعی شیعیان به صورت تاریخی

14

تاریخ اجتماعی شیعه (2)

32

شناخت چگونگی روابط اجتماعی و فرهنگی شیعیان امامی با پیروان دیگر فرق و ادیان

15

مستشرقان و تاریخ تشیع

32

آشنایی با استشراق و شناخت و بررسی رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مستشرقان در حوزة تاریخ تشیع

16

پایان‌نامه

96+96 عملی

ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در یکی از مسائل تاریخ تشیع

جمع ساعت­ها

704

 

 


[1]. برخی از كتاب­های مهمّ تاریخی كه در سطح 2 گرایش تاریخ اسلام خوانده می‌شود، از منابع آزمون ورودی است.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025