جمعه ٢٦ آبان ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح3 > تاریخ و سیره اهل بیت(ع) 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1366
 بازدید امروز : 415
 کل بازدید : 856489

 

 

شمارة مصوبه: 913،‌ تاریخ مصوبه: 19/3/92، ، شمارة جلسه: 13 (کمیتة رشته‌ها)(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 13/9/92
كلیات و برنامة سطح سه رشتة تاریخ و سیرة اهل‏بیت علیهم السلام

مادة 1.عنوان

عنوان رشته «تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)» در مقطع سطح سه است.

مادة‌2.تعریف

سطح سۀ تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)، از شاخه­های تاریخ اسلام است كه در آن طلاب به آموزش روشمند تاریخ و سیرة اهل‌بیت (ع)، نقش رهبری و هدایت آنان نسبت به شیعیان و دیگر فرق، مذاهب و ادیان مى‏پردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و شبهات تاریخى و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة‌3.اهداف

  1. تبیین علمى و روشمند تاریخ اهل ‌بیت (ع)؛
  2. تبیین سیرة اهل ‌بیت (ع) به عنوان اُسوه‏ها و هدایتگران بشر در عرصه‏هاى فردى و اجتماعى؛
  3. تبیین تاریخی مرجعیت دینى اهل ‌بیت (ع)؛
  4. تبیین موقعیت تاریخى اهل ‌بیت (ع) و ایجاد توان دفاع روشمند از آن؛
  5. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینه‌سازی جهت گسترش پژوهش‌ در حوزة تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)؛
  6. تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزة تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)، در عرصه‏هاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
  7. شناخت و ایجاد توانمندی فهم منابع و مآخذ مرتبط با مباحث تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)؛
  8. زمینه­سازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط با تاریخ و سیرة اهل‌ بیت (ع)، در سطح 1 و 2؛
  9. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح بالاتر؛
  10. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.

مادة 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
  3. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حسنة حوزوی؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
  5. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی؛
  6. تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینة تحقیق و تدریس؛
  7. اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛
  8. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  9. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرائط لازم؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة ‌5.ضرورت و اهمیت

  1. اهمیت شناخت تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع) به عنوان پرچم‏داران هدایت جامعة بشرى در احیا و استحكام‌بخشی به مبانى اسلام ناب محمدی (ص)؛
  2. ماموریت حوزه در تربیت متخصصان و پژوهشگران برجسته در زمینة تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)؛
  3. نیاز امت و نظام اسلامى به تبیین درست تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع) و پاسخگویی به شبهات تاریخی.


 

 

مادة‌6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم‌سالی، درسیو حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه، حداقل شش نیم‌سال و حداكثر هشت نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط كلی پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة 8.جدول دروس پیش‌نیاز

 

ردیف

عنــواندروس

ساعت

اهداف

1

كلیات تاریخ جهان

32

شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم

2

مأخذشناسی تاریخ اسلام

16

شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم

3

تاریخ صدر اسلام

32

بررسی گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ اسلام، از آغاز تا سال 35 هجری

4

تاریخ اهل ‌بیت (ع)

32

بررسی حوادث مهم زندگی اهل بیت(ع) و ائمة معصومین(ع) از سال 35 هجری تا پایان دوران غیبت صغری

5

سیرة اهل ‌بیت (ع)

32

تبیین موضوعی سیرة پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در ابعاد گوناگون

6

تاریخ تشیع

32

شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون و تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری

7

تاریخ امویان و عباسیان

32

بررسی ظهور و سقوط امویان و عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه (ع)

8

تاریخ معاصر ایران

32

بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون، با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی

9

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

32

تبیین چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن اسلامی، عوامل و موانع رشد و گسترش آن همراه با بیان آثار آن

10

زبان انگلیسی(عمومی) 1و2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی

جمع ساعت­ها

368

 

 

 

تبصره: فارغ­التّحصیلان سطح 2 گرایش تاریخ اسلامو طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها، از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادة 9.عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

1

دروس عمومی سطح 3

608

2

دروس مشترک رشته­های تاریخی

352

3

دروس اختصاصی تاریخ و سیرة اهل‌بیت(ع) با پایان‌نامه

720

جمع

1680

 

مادة 10.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

الف. دروس عمومی سطح 3

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

 
 

1

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مكاسب)

 

2

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه(جلد اول كفایةالاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

 

3

عربی معاصر

32

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزة تاریخ

 

4

روش تحقیق پیشرفته

16+32

نظری عملی

كسب مهارت‌های تحقیق و پژوهش در مسائل تاریخی، با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

 

5

روش تدریس

16+32

نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی

 

جمع ساعت­ها

608

 

 

 

ب. دروس مشترك تمام رشته‌های تاریخی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف دروس

1

علوم حدیث و تاریخ اسلام

32

شناخت رابطة علوم حدیث (رجال، درایه و فقه ­الحدیث) با تاریخ اسلام و بیان نقش و كاربرد آن در نقد و بررسی گزارش‌ها و متون تاریخی

2

علم كلام و تاریخ اسلام

48

شناخت رابطة علم كلام با تاریخ اسلام و بیان نقش رویکرد کلامی در بررسی گزارش‌های تاریخی به ویژه در مورد پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع)

3

تاریخ فرق و مذاهب اسلامی

32

آشنایی با پیدایش، سیر تاریخی، اندیشه‌ها، مشاهیر، آثار فکری و فرهنگی فرق و مذاهب مهم اسلامی

4

فلسفة تاریخ

32

آشنایی با علم تاریخ، قوانین و سنن حاکم بر تاریخ، عوامل محرک و فرجام‌شناسی تاریخ

5

تاریخ‌نگاری

16

شناخت چگونگی شكل‌گیری و سیر تاریخی تاریخ‌نگاری در میان مسلمانان و تبیین جریانات مهم آن

6

زبان انگلیسی 1 و 2

32+64

نظری عملی

کسب توان لازم در مطالعة متون ساده تاریخی از طریق آشنایی با واژه‌ها و اصطلاحات تاریخی به زبان انگلیسی

7

متون تاریخی 1

16+32

نظری عملی

کسب توان فهم متون اصیل تاریخی به عربی قدیم با خواندن متن و شناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار

8

متون تاریخی 2

16+32

نظری عملی

کسب توان فهم متون تاریخی به عربی جدید با خواندن متن وشناخت واژه‌ها، اصطلاحات و ساختار

 

جمع ساعت­ها

352

 

         
 

ج. دروس اختصاصی تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)       

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف دروس

1

اهل‌ بیت (ع) در قرآن و سنت 1و2

64

شناخت جایگاه، منزلت و فضائل اهل‌ بیت (ع) از دیدگاه قرآن و سنت

2

سیرة فردی و عبادی اهل ‌بیت (ع)

32

شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ارتباط با خود و خدا

3

سیرة خانوادگی اهل بیت (ع)

32

شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ارتباط با خانواده و بستگان

4

تاریخ و سیرة اجتماعی-فرهنگی اهل ‌بیت (ع) (1)

32

شناخت شرایط و اوضاع اجتماعی فرهنگی دوران رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) و تبیین سیرة اجتماعی و نقش فرهنگی آنان در این دوران

5

تاریخ و سیرة اجتماعی-فرهنگی اهل‌ بیت (ع) (2)

32

شناخت شرایط و اوضاع اجتماعی فرهنگی دوران امام حسن‌ مجتبی (ع) تا پایان دوران امام سجاد (ع) و تبیین سیرة اجتماعی و نقش فرهنگی آنان در این دوران

6

تاریخ و سیرة اجتماعی-فرهنگی اهل ‌بیت (ع) (3)

32

شناخت شرایط و اوضاع اجتماعی فرهنگی دوران امام باقر(ع) تا پایان دوران امام کاظم (ع) و تبیین سیرة اجتماعی و نقش فرهنگی آنان در این دوران

7

تاریخ و سیرة اجتماعی-فرهنگی اهل‌ بیت (ع) (4)

32

شناخت شرایط و اوضاع فرهنگی دوران امام رضا (ع) تا پایان غیبت صغری و تبیین سیرة اجتماعی و نقش فرهنگی آنان در این دوران

8

سیرة اهل ‌بیت (ع) در ارتباط با طبیعت

16

شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ارتباط با طبیعت و حیوانات

9

تاریخ و سیرة سیاسی اهل‌ بیت (ع) (1)

32

شناخت شرایط و اوضاع سیاسی-اجتماعی دوران رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) و سیرة سیاسی آنان در قبال وضع موجود

10

تاریخ و سیرة سیاسی اهل‌ بیت (ع) (2)

32

شناخت شرایط و اوضاع سیاسی-اجتماعی ائمه (ع) از دوران امام حسن مجتبی (ع) تا پایان دوران امام صادق (ع) و سیرة سیاسی آنان در قبال وضع موجود

11

تاریخ و سیرة سیاسی اهل ‌بیت (ع) (3)

32

شناخت شرایط و اوضاع سیاسی-اجتماعی ائمه (ع) از دوران امام کاظم (ع) تا پایان دوران غیبت صغری و سیرة سیاسی آنان در قبال وضع موجود

12

تاریخ فرق شیعه

32

شناخت زمینه‌ها، عوامل پیدایش، سیر تاریخی، آموزه­ها، آراء و اندیشه‌های کلامی فرقه‌های شیعی

13

اهل ‌بیت (ع) و تمدن اسلامی

32

شناخت جایگاه و نقش تأثیرگذار اهل‌ بیت (ع) در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی

14

اهل‌ بیت (ع) از دیدگاه اهل‌سنت

32

شناخت و بررسی جایگاه و منزلت اهل ‌بیت (ع) از دیدگاه اندیشمندان اهل‌سنت در ابعاد مختلف

15

اهل‌ بیت (ع) از دیدگاه مستشرقان

32

آشنایی با استشراق و شناخت جایگاه و منزلت اهل ‌بیت (ع) از دیدگاه مستشرقان ضمن بررسی رویکرد­ها و مواضع آنان

16

مأخذ شناسی تاریخ و سیرة اهل‌بیت(ع)

32

معرفی و تحلیل منابع و مآخذ مهم تاریخ و سیرة اهل‌‌ بیت (ع) به صورت تاریخی

17

پایان‌نامه

96+96 عملی

ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در یکی از مسائل تاریخ و سیرة اهل ‌بیت (ع)

جمع ساعت­ها

720

 

 

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025