پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح3 > مشاوره اسلامی 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2196
 بازدید امروز : 416
 کل بازدید : 822324
شمارة مصوبه: 934،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
كلیات و برنامة درسی سطح سه رشتة مشاورة اسلامی[1]

مادة 1.عنوان

عنوان رشته، سطح سه مشاورة اسلامی است.

مادة 2.تعریف

سطح سه مشاورة اسلامی، اولین مقطع از این رشته است كه در آن، طلاب، مبانی و مسائل مشاورة اسلامی و روش‌های آن را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة 3.اهداف

  1. شناخت مبانی و مسائل مشاورة اسلامی، بر مبنای آموزه‌های قرآن و روایات؛
  2. ایجاد و ارتقاء مهارت‌های لازم، جهت ارائة خدمات مشاوره و روان‌درمانی به طلاب؛
  3. تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات و حل مشكلات و نیازهای مرتبط با زندگی دینی؛
  4. آشنایی با مكاتب مهم مشاوره؛
  5. شناخت منابع و مآخذ مباحث مشاوره و ایجاد توان فهم آن؛
  6. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف و ترجمه در زمینة مشاورة اسلامی؛
  7. ایجاد توان تدریس مباحث مشاورة اسلامی؛
  8. تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطوح بالاتر؛
  9. زمینه‌سازی جهت تحقق مطالبة بنیان­گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینیره، و مقام معظم رهبریزیدعزه درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی.

مادة 4. سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی و ارتقاء سطح سلامت طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و ارائة خدمات مشاورة اسلامی؛
  3. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حسنة حوزوی؛
  4. تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و خدمات مشاوره‌ای؛
  5. تأكید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینة تحقیق، تدریس و خدمات مشاورة اسلامی؛
  6. اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از نظام مقدس اسلامی؛
  7. اهتمام به تعمیق و گسترش مشاورة اسلامی در حوزه­های علمیه؛
  8. تأكید بر آموزش پژوهش‌محور؛
  9. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  10. تأكیدبر استفاده از منابع اصیل اسلامی در زمینة مشاوره.

مادة 5.ضرورت

  1. تأكید اسلام بر ارائه و أخذ مشورت و جایگاه برجستة آن در آموزه‌های دینی؛
  2. رسالت حوزه در تربیت نیروی انسانی آشنا با مبانی اسلامی، جهت ارائة خدمات مشورتی به طلاب و مردم؛
  3. نیاز گستردة اجتماع به دریافت خدمات مشورتی مبتنی بر معارف و مبانی اسلامی، از روحانیت.

مادة 6. نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته، نیم‌سالی، درسی[2]و حضوریاست. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه، حداقل شش نیم‌سال و حداكثر هشت نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. احراز صلاحیت‌های شخصیتی متناسب با این رشته؛
  3. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  4. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی و اخلاقی.

مادة 8. جدول دروس پیش‌نیاز

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

1

روان‌شناسی عمومی

64

آشنایی با مفهوم روان‌شناسی و روش­های آن و تشخیص رابطه آن با سایر علوم و بررسی اجمالی و کلی روان‌شناسی اجتماعی، یادگیری، شخصیت، تربیتی، نوروسایکولوژی، فیزیولوژی اعصاب، انگیزش و هیجان

2

روان‌شناسی رشد با تأكید بر منابع اسلامی 1 و 2

64

آشنایی با ویژگی‌های رشد جسمانی، روانی، اجتماعی، شناختی، معنوی و اخلاقی در دوره‌های مختلف تحول

3

روان‌شناسی یادگیری

32

شناخت مباحث حافظه، یادگیری (مانند اهداف، طبقه‌بندی بلوم و انواع آن)، مهارت‌های شناختی (مهارت‌های تفكّر، تفكّر انتقادی و خلاقیت) و هوشیاری

جمع

160

 

 

مادة 9. عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

 ساعت

1

دروس عمومی

624

2

دروس تخصصی

1344

جمع کل

1968

 

مادة 10.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

1

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مکاسب)

2

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایة الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

3

عربی معاصر

16+ 32 نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزة راهنمایی و مشاوره

4

روش تحقیق پیشرفته

16+ 32 نظری عملی

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل مشاوره، با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

5

روش تدریس

16+ 32 نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی

جمع

624

 

 
  1. دروس تخصصی

 

ردیف

نام درس

 ساعت

اهدف

  •  

انسان‌شناسی اسلامی

32

شناخت ابعاد وجودی انسان، رابطة روح و جسم، آشنایی با ویژگی‌های انسان کامل، مباحث خلقت انسان، تأثیرپذیری، رشد و تکامل انسان، از دیدگاه قرآن و روایات

  •  

علم النفس

32

شناخت مباحث علم النفس از دیدگاه اسلام، با تأكید بر قوای نفس، شئون و كاركردهای آن

  •  

روش­های تعلیم و تربیت اسلامی

32

آشنایی با قواعد، روش‌ها و مراحل تعلیم و تربیت اسلامی، با تأكید بر روش‌های تغییر رفتار و نگرش

  •  

اخلاق اسلامی 1 و 2 و 3 و 4

64

شناخت فضائل و رذائل اخلاقی و نشانگان آنها و تبیین روش­های تزکیه و تهذیب و راه­های کسب فضائل و درمان رذائل در سطح بینش، كنش و گرایش

  •  

عرفان اسلامی

48

آشنایی با كلیات و اصول عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوك آن بر اساس کتاب آیت­الله مصباح یزدی، ضمن بررسی عرفان‌های نوظهور و كاذب و تبیین عدم مطابقت آنها با معیارهای عرفان درست

  •  

روش‌شناسی فهم آیات و روایات

32

شناخت قواعد، روش‌­ها و مراحل فهم آیات و روایات با نگاه تربیتی و روان‌شناختی

  •  

روان‌شناسی انگیزش و هیجان

32

آشنایی با مفاهیم و خواص انگیزش و هیجان و اساس عصبی آنها، شناخت غرائز و انگیزه­ها و طبقه‌بندی آنها و بررسی حالات هیجانی، نشانه­های آن و عوامل مؤثر بر تظاهر رفتار هیجانی

  •  

روان‌شناسی شخصیت

32

آشنایی با مفاهیم و نظریه‌های شخصیت و تحلیل و بررسی صفات شخصیت

  •  

روان‌شناسی اجتماعی با تأكید بر آموزه‌های اسلام

32

آشنایی با رفتارها و نگرش‌های گروهی و تأثیر آنها بر افكار و احساسات و شیوه‌های نفوذ اجتماعی، الگوگیری، الگوسازی، ارتباط‌گیری و پیام‌رسانی

  •  

مكاتب روان‌شناسی

32

آشنایی با مكاتب مختلف روان‌شناسی و بررسی و نقد آنها

  •  

بهداشت روانی با تأكید بر دیدگاه اسلامی

32

آشنایی با اصول، روش‌ها و عوامل مؤثر بر به‌سازی روانی و شیوه‌های پیشگیری

  •  

روان‌سنجی با تأكید بر مفاهیم دینی

16+16 عملی

آشنایی با مبانی و اصول كمی‌سازی مفاهیم روان‌شناختی و كاربرد آن در مفاهیم اسلامی

  •  

آسیب‌شناسی روانی

32

آشنایی با آسیب‌ها، اختلالات و بیماری‌های روانی و علل آن، از دیدگاه‌های مختلف با تأكید بر آموزه‌های اسلامی

  •  

آمار توصیفی

32

آشنایی با اصول و مفاهیم آماری و روش‌های گردآوری و طبقه‌بندی اطلاعات و تحلیل آنها

  •  

آمار استنباطی

16+ 32 نظری عملی

آشنایی با روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعمیم‌یافته به منظور تشخیص

  •  

نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی 1 و 2

64

شناخت و بررسی تطبیقی و انتقادی نظریه‌های رایج مشاوره و روان‌درمانی، اصول و مبانی آنها

  •  

اصول و فنون مشاوره و روان‌درمانی از دیدگاه اسلام

32

آشنایی با اصول، فنون، روش‌ها و فرآیند مشاوره و روان‌درمانی از دیدگاه اسلام

  •  

کارورزی مشاوره و روان‌درمانی

32+32 عملی

آموزش عملی اصول، فنون، روش‌ها و فرآیند مشاوره و روان‌درمانی

  •  

مشاورة گروهی

16

آشنایی با اصول، فنون و روش‌های مشاورة گروهی

  •  

كاربرد آزمون‌های هوش، استعداد و روانی-فیزیولوژیك در مشاوره

16+ 32 نظری عملی

آموزش روش­های بکارگیری آزمون‌های هوش، استعداد و روانی ـ فیزیولوژیك در حوزه‌های شغلی، تحصیلی، ازدواج و خانواده

  •  

کاربرد آزمون‌های شخصیت و بالینی در مشاوره

16+ 32 نظری عملی

آموزش روش­های بکارگیری آزمون‌های بالینی و شخصیت در حوزه‌های شغلی، تحصیلی، ازدواج و خانواده

  •  

مصاحبة تشخیصی

16+ 32 نظری عملی

آشنایی با فنون مصاحبه، مشاهده و فرآیند تشخیص

  •  

مشاورة تحصیلی و شغلی

32

آشنایی با اصول، روش‌ها و فرآیندهای مشاورة تحصیلی و شغلی با تأكید بر آموزه­های اسلام

  •  

مشاورة اخلاقی و اعتقادی

16+16عملی

آشنایی با روش­ها و فنون مشاوره، در شبهات و موضوعات اخلاقی و اعتقادی

  •  

مشاورة ازدواج با تأكید بر منابع اسلامی

16

شناخت اصول، روش‌ها و فرآیندهای مشاوره در انتخاب همسر و امر ازدواج، با تأكید بر منابع اسلامی

  •  

مشاورة خانواده با تأكید بر منابع اسلامی

32

شناخت اصول، روش‌ها و فرآیندهای مشاوره‌ای در خانواده، با تأكید بر منابع اسلامی

  •  

كارورزی مشاورة ازدواج و خانواده

16+16 عملی

آموزش عملی مشاورة ازدواج و خانواده، با مشاهدة فرآیندهای مصاحبة تشخیصی، مشاورة ازدواج و خانواده

  •  

مشاورة بحران و مددكاری اجتماعی

16

آشنایی با فنون و روش­های مشاوره‌دادن در موقعیت‌های بحرانی و مشاوره‌دادن به مددجویان اجتماعی

  •  

سمینار در مسائل جدید مشاوره

16+16 عملی

شناخت و بررسی نظریه‌ها، روش‌ها و فرآیندهای جدید مشاوره، با توجه به آموزه­های اسلام

  •  

زبان تخصصی 1 و 2

64+ 32 نظری عملی

ایجاد توان فهم متون انگلیسی در حوزة مشاوره

  •  

پایان‌نامه

192

عملی

ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در حوزة مشاوره

جمع

1344

 

 

 


 

 



[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 849  در جلسة 32 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها (دورة پنجم)، مورخ 24/2/91 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 934 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025