چهارشنبه ٢٧ دی ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
ثبت نام و پذیرش مراکز تخصصی
#
آیین نامه ها و مصوباتتقویم آموزشی مراکز تخصصی
  • بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
    مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.

مؤسسه آموزش عالي حوزوي تربيت مدرس

 

نام: مؤسسه آموزش عالي حوزوي تربيت مدرس

نوع فعاليت: آموزشی - پژوهشی

 مؤسس: شوراي عالي حوزه‌هاي علميه

مدير :  حجت‌الاسلام والمسلمين مجتبي فاضل

معاون آموزشي: حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد حبيبيان

معاون پژوهشي: حجت‌الاسلام والمسلمين مجيد حبيبيان

سال تاسيس: 1384

تلفن و دورنگار: 32915449  - 32923465

نشاني:  مجتمع شهيد آيـت‌الله صدوقي «ره» - فاز 3 طبقه سوم

 

معرفي اهداف:

·         شناخت مباني علمي تدريس و مهارت‌هاي آن

·         ارتقاء توان انتقال و تفهيم دانش‌هاي حوزوي بر اساس استانداردهاي علمي

·         تأمين استاد جهت تدريس دروس ادبیات عرب، فقه و اصول و علوم عقلي

·         شناخت منابع، متون و آشنايي با تاريخ و ادوار ادبيّات عرب،فقه و اصول و علوم عقلي

·         تقويت توان پاسخ‌گويي به پرسش‌هاي مرتبط با موضوع تدريس

·         تربيت طلّاب مستعد جهت شركت در سطوح بالاتر

·         شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنايي با روش‌هاي استنباط فقهي

·         ايجاد توان تتبّع و تحقيق در زمينة فقه و اصول

·         ايجاد توان استفاده از منابع فقهي و اصولي

ساختار

بخش ها: معاونت آموزش ـ معاونت پژوهش ـ معاونت اداري، مالي و فرهنگي

اعضاي شورای علمي:

 حجج اسلام آقايان: مجتبي فاضل، مجيد حبيبيان، هادي فاضل، عزالدين رضانژاد و حسين شيرافكن.

عملكردآموزشي

·         رشته ها:  سطح سه

1ـ مدرسي علوم عقلي 2ـ مدرسي فقه و اصول 3ـ مدرسي ادبيات عربي.

·         دوره‌هاي برگزار شده: 10 دوره

·         كارگاه‌هاي برگزار شده: در سال بطور متوسط 4 كارگاه

·         برگزاری کارگاه های روش تحقیق

·          برگزاری دوره های دانش افزایی براي اساتيد كشور

·         دانش پژوهان در حال تحصيل: 80 نفر.

·         دانش پژوهان فارغ التحصيلان: 400 نفر

·         مجموع دانش پژوهان از بدو تاسيس: 480 نفر

·    اشتغال فارغ التحصيلان در مراكز حوزوي و ساير نهادها: ‌اغلب در حوزه‌هاي علميه شهرستانها مشغول تدريس يا مديريت مدرسه مي‌باشند.

پژوهش:

·         مشاوره های پژوهشی در خصوص روش تحقیق، روش پایان نامه نویسی و مقاله نویسی

·         همکاری در برگزاری دوره های دانش افزایی

·         برگزاری آزمون های سنجش توانایی تدریس

·         برگزاری جلسات متعدد جهت تهیه سرفصل ها و متون درسی

·         تجهیز و اداره کتابخانه

·         راه اندازی و اداره بانک اطلاعات نرم افزاری

·         پایان نامه ها و برگزاری جلسه دفاعیه

·    با هماهنگی واحد برگزاری جلسات دفاعیه اداره مدارج علمی مدیریت حوزه علمیه استان قم، در این مؤسسه برگزار شد. آشنایی دانش پژوهان حاضر در این جلسات با موضوعات مطرح شده جدید، و شناخت بهتر و بیشتر رویکردهای علمی –پژوهشی در پایان نامه ها و نوع رفتارهای علمی اساتید داور، راهنما و مشاور در این جلسات علمی از جمله اهداف برگزاری جلسات دفاعیه بوده است.

·    بر اساس آخرین اطلاعات موجود در اداره مدارج علمی و تحصیلات تکمیلی حوزه علمیه قم وضعیت آماری پایان نامه های این مؤسسه از قرار زیر است:

·         مجموع173دفاع شده 57 در حال تدوین76 ثبت نام 34 عدم اقدام 6

كتابخانه:

مجهز به حدود 4000 جلد كتاب‌هاي تخصصي، ميز و صندلي مطالعه

پايان نامه های دفاع شده:

·         استخراج مسائل کلامی از نامه های حضرت علی در نهج البلاغه

·         امامت کلامی، فلسفس و عرفانی

·         انتظار بشر از دین از دیدگاه علامه و شهید مطهری

·         انسان کامل از منظر ابن سینا و صدرالدین قونوی

·         آراء کلامی آیت الله سید عبدالعلی سبزواری در تفسیر مواهب الرحمان

·         براهین و تحلیل نفی فرزند از خداوند متعال

·         بررسی تطبیقی معیار ایمان و کفر از دیدگاه شیعه، معتزله و اشاعره

·         بررسی ذکر خفی و آثار آن

·         بررسی و تحلیل راه های ورود به باطن قرآن

·         برهان صدیقین از دیدگاه علامه طباطبائی و جواد آملی

·         تکامل برزخی از دیدگاه ملاصدرا و علامه مجلسی

·         جامعیت دینی از دیدگاه علامه طباطبائی، مطهری، اقبال لاهوری و رشید رضا

·         جامعیت و خاتمیت دین و پاسخ به شبهات وارده

·         حسن و قبح ذاتی از منظر قرآن

·         حق و باطل در قرآن از منظر معرفت شناسی

·         حقیقت میزان و صراط ازدیدگاه آیات و روایات

·         حقیقت نفس و روح در قرآن

·         دوام فیض از منظر آموزه های دینی/ سطح 4

·         رابطه ایمان و عمل از دیدگاه علامه طباطبائی و مرجئه

·         رابطه دنیا و آخرت زا دیدگاه امیرالمؤمنین

·         رابطه عقل و ایمان ازدیدگاه علامه طباطبائی در حوزه اسلام و پل سیلیش در حوزه تفکر غربی

·         سرنوشت ارواح در عالم برزخ از دیدگاه کتاب سنت و متکلمین

·         سکولاریسم و نقد مبانی آن ازدیدگاه شهید مطهری

·         شیوه تبیین مهدویت از سوی معصومین

·         عقل و ایمان از دیدگاه علامه طباطبائی

·         فرجام جهان از منظر یهود، مسیحیت و اسلام

·         کارکردها و آثار دین از منظر علامه طباطبائی

·         مبانی تربیت از دیدگاه فارابی و مسکویه و خواجه نصیرالدین طوسی

·         مسأله توحید در اندیشه علامه طباطبائی

·         مطالعه تطبیقی معاد جسمانی در مهمترین فرقه های اسلامی

·         معرفت شناسی در آثار حضرت امام(ره)

·         نقد شبهات واده بر منصوص بودن علم غیبت و عصمت امام در کتاب مکتب در فرایند تکامل/ سطح چهار

·         نقد وبررسی شبهات وارده بر غدیر

پايان نامه هاي در حال تدوين

·         ارتباط دنیا و آخرت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

·         بررسی اندیشه های کلامی علامه محمد جواد بلاغی

·         بررسی تطبیقی انسان در مدرنیته و اسلام

·         بررسی حقیقت آزادی در عرفان اسلامی و عرفان اوشو

·         تبیین قلب در عرفان اسلامی

·         تبیین مسئله شر در ادعیه و مناجات ائمه معصومین(ع)

·         تحقیق و بررسی پیرامون هدایت و ضلالت در قرآن با تأکید بر تفسیر مفاتیح الغیب و المیزان

·         جایگاه عقل در اسلام و سایر ادیان آسمانی

·         جایگاه و آثار قاعده حسن و قبح عقلی در کلام اسلامی

·         جوهر فرد از دیدگاه متکلمان و تطبیق آن با فیزیک جدید

·         شیوه های دفاع نظری از مبانی دینی در قرآن و روایات

·         عصمت پیامبران و ائمه از نظر علت فاعلی و قابلی

·         مطالعه تطبیقی ابعاد اجتماعی عرفان اسلامی با عرفان اوشو

·         مقایسه تطبیقی صفات خداوند در قرآن و عهدین

·         مقایسه نظام احسن در اندیشه آیت الله جوادی آملی و شهید مطهری

·         نقش باورهای کلامی در مدیریت اجتماعی

تهذيبي و فرهنگي

·         نشست‌هاي فرهنگي:

·    برگزاري نشست‌هاي علمي، فرهنگي با‌عنوان‌هاي اخلاق مدرس، كنفرانس‌هاي علمي پژوهشي، كنفرانس‌هاي اخلاقي معنوي هفته‌اي يك روز در طول سال تحصيلي و استفاده از اساتيد مجرب و داراي سابقه و شايستگي علمي و معنوي در حوزه.

 

اردوها:

1.   برگزاري اردوهاي علمي و زيارتي در مشهد الرضا «ع» و ديدار با علماء مشهد و اساتيد اخلاق مشهد و بازديد از اماكن زيارتي و سياحتي .

2.   برگزاري اردوي پايان سال تحصيلي جهت گرايش‌هاي مختلف و بازديد از مدارس موفق از جمله اصفهان و بابل براي استفاده از تجارب آنها.

3.      مناسبت‌ها:

·         برگزاري مراسم‌‌ و ‌مناسبت‌هاي مختلف مذهبي و ملي و دعوت از شخصيت‌هاي بارز معنوي.

·         جلسات مشاوره:

·         برگزاري جلسات مشاوره توسط استاد كوثري به ‌صورت شناور در كل هفته.

·         ساير خدمات:

·         پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانش‌پژوهان در پايان هر ماه

·         برگزاري جلساتي با مدير مركز خدمات جهت معرفي طلاب براي استفاده از مزاياي مركز.

·          برگزاري مراسمات افتتاحيه و اختتاميه آموزشي و اهداء جوايز به فارغ‌التحصيلان و ممتازين.

 

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025