مادة 1. عنوان
عنوان رشته، سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی» است.
مادة 2. تعریف
سطح سه «اخلاق و تربیت اسلامی»، اولین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب، مبانی و مسائل اخلاق اسلامی و روشهای تربیتی آن را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوطه و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته میشوند.
مادة 3. اهداف (شناختی، تربیتی ـ اخلاقی و مهارتی)
اهداف این رشته، عبارت است از:
1) توسعه و تعمیق شناخت، نسبت به مبانی و مسائل اخلاق اسلامی، بر مبنای آموزههای قرآن و روایات
2) شناخت منابع اخلاق اسلامی و ایجاد توان فهم آن
3) شناخت و نقد جریانهای اخلاقی و شبهات مرتبط با آن
4) آشنایی با مکاتب مهم اخلاق اسلامی و غیراسلامی
5) ایجاد توان تدریس اخلاق اسلامی در سطوح پایینتر
6) افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، و زمینهسازی جهت تألیف و ترجمه، در زمینة اخلاق اسلامی
7) تعالی اخلاقی و معنوی طلاب
8) تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات اخلاقی
مادة 4. سیاستها
سیاستهای اجرای این رشته، عبارت است از:
1) اهتمام به ایجاد زمینههای علمی و عملی تخلق به اخلاق اسلامی و تعالی آن
2) اهتمام به آموزش اخلاق اسلامی بر اساس قرآن و سنت
3) تأکید بر استفاده از منابع اصیل و مهم اخلاق اسلامی
4) اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از اخلاق اسلامی
5) اهتمام به تحفظ آموزههای اخلاقی از ذوقیات و پرهیز از سلایق
6) اهتمام به تعمیق و گسترش اخلاق در حوزه
7) اهتمام به سیاستهای کلی مصوب رشتههای سطح سه حوزه
مادة 5. ضرورت
ضرورت ایجاد این رشته، عبارت است از:
1) محور بودن اخلاق و تعالی مکارم اخلاقی به عنوان هدف بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، و آموزههای دینی
2) ابتنای رسالت تبلیغ دینی، بر تخلق به اخلاق الهی
3) تأثیر تخلق به اخلاق اسلامی، در رشد علمی طلاب و تربیت عالم ربانی
4) تأمین نیازهای اخلاقی جامعه، در حوزههای نظری و عملی
مادة 6. نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته، نیم سالی واحدی است؛ طول دوره، حداقل شش نیمسال و حداکثر هشت نیمسال، بدون احتساب پایاننامه است؛ دانشپژوهان این رشته، به صورت حضوری، دروس را فرا میگیرند.
مادة 7. شرایط پذیرش:
1) احراز صلاحیت اخلاقی و عمومی بر اساس آییننامة مصوب
2) احراز صلاحیت خاص اخلاقی متناسب با این رشته
3) دارا بودن مدرک علمی سطح دو
4) قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی
مادة 8. عناوین و مشخصات کلی دروس
عناوین و تعداد واحدهای درسی، به شرح زیر است:
ردیف
|
عنوان
|
تعداد واحد
|
1
|
دروس عمومی
|
40
|
2
|
دروس تخصصی
|
57
|
جمع کل
|
97
|
مادة 9. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
1. دروس عمومی
ردیف
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
نظری/عملی
|
پیشنیاز
|
توضیحات
|
1
|
فقه
|
18
|
--
|
|
|
2
|
اصول
|
12
|
--
|
|
|
3
|
روش تحقیق پیشرفته
|
3
|
نظری ـ عملی
|
ندارد
|
به شیوة کارگاهی
|
4
|
روش تدریس پیشرفته
|
3
|
نظری ـ عملی
|
ندارد
|
با تأکید بر شاخصهای دروس اخلاق
|
5
|
زبان عربی معاصر
|
4
|
نظری
|
ندارد
|
|
جمع
|
40
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. دروس تخصصی
ردیف
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
نظری/عملی
|
پیش نیاز
|
1
|
قواعد تفسیر
|
2
|
نظری
|
|
2
|
فقه الحدیث
|
2
|
نظری
|
|
3
|
اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی)
|
4
|
نظری
|
|
4
|
اخلاق در حدیث
|
4
|
نظری
|
|
5
|
اخلاق در سیره
|
2
|
نظری
|
|
6
|
مبانی و قواعد تربیت اخلاقی در اسلام
(برگرفته از قرآن و حدیث)
|
2
|
نظری
|
|
7
|
روشهای تربیت اخلاقی در اسلام
(برگرفته از قرآن و حدیث)
|
2
|
نظری
|
|
8
|
متون تخصصی اخلاقی 1و2
|
4
|
نظری
|
|
9
|
آشنایی با عرفان اسلامی
|
2
|
نظری
|
|
10
|
فقه الاخلاق
|
2
|
نظری ـ عملی
|
روش تحقیق
|
11
|
علم النفس
|
2
|
نظری
|
|
12
|
فلسفه اخلاق
|
3
|
نظری
|
|
13
|
بررسی تطبیقی مکاتب اخلاقی
|
2
|
نظری
|
|
14
|
پیرا اخلاق
|
2
|
نظری
|
|
15
|
اخلاق کاربردی 1و2
|
4
|
نظری ـ عملی
|
|
16
|
انسانشناسی در قرآن
|
2
|
نظری
|
|
17
|
روانشناسی عمومی
|
2
|
نظری
|
|
18
|
تعلیم و تربیت اسلامی
|
2
|
نظری
|
|
19
|
روانشناسی اخلاق
|
2
|
نظری
|
روانشناسی عمومی
|
20
|
روانشناسی تربیتی
|
2
|
نظری
|
روانشناسی عمومی
|
21
|
اصول مشاوره و راهنمایی
|
2
|
نظری ـ عملی
|
روانشناسی تربیتی
|
22
|
پایاننامه
|
6
|
عملی
|
|
جمع
|
57
|
|
|
|
|
|
|
|
|