يکشنبه ٠٦ بهمن ١٣٩٨
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح3 > امامت اهل بیت(ع) 
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی سطح2 و سطح3
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی سطح2 و سطح3 سراسر کشور از مورخ آذر لغایت20آذر ماه 1398 انجام می پذیرد.
 ٠٧:٠٠ - شنبه ٩ آذر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت تا 20 شهریور98
مرکز تخصصی دارالإعلام تحت حمایت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظله العالی) در مقطع سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت دانش پژوه می پذیرد.
 ٠٩:٣١ - پنج شنبه ٧ شهريور ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی سطح2 و سطح3
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی سطح2 و سطح3 سراسر کشور از مورخ آذر لغایت20آذر ماه 1398 انجام می پذیرد.
 ٠٧:٠٠ - شنبه ٩ آذر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت تا 20 شهریور98
مرکز تخصصی دارالإعلام تحت حمایت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظله العالی) در مقطع سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت دانش پژوه می پذیرد.
 ٠٩:٣١ - پنج شنبه ٧ شهريور ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 3162
 بازدید امروز : 392
 کل بازدید : 1574722
شمارة مصوبه: 925،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
کلیات و برنامة درسی سطح سه رشتة کلام با گرایش امامت[1]

مادة 1.عنوان

عنوان رشته، سطح سه کلام با گرایش امامت است.[2]

مادة 2. تعریف

سطح سه کلام با گرایش امامت، یكی از شاخه‌های كلام اسلامی است، كه در آن طلاب، مبانی و مسائل امامت و ولایت را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌كنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة سطح سه این رشته می‌شوند.

مادة 3.اهداف

  1. توسعه و تعمیق شناخت نسبت به مسائل ولایت و امامت بر مبنای ادله عقلی و نقلی و دفاع از عقائد شیعه؛
  2. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینه‌سازی جهت تألیف در زمینة امامت؛
  3. شناخت و نقد دیدگاه‌های انحرافی، تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات روز در حوزة امامت؛
  4. ایجاد توان تدریس مباحث امامت در سطوح پایین‌تر؛
  5. معرفی و شناخت منابع مهم امامت و ایجاد توان استفاده از آن؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
  9. ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.

مادة 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعة امامیه؛
  4. تأكید بر آموزش پژوهش‌گرا؛
  5. تأكید بر بهره‌گیری از روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  6. تأكید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
  7. تأكید بر شناسایی طلاب مستعد؛
  8. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  9. اهتمام به تقویت مبانی نظام اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5.ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العادة مباحث امامت و ولایت به عنوان شاخصة اعتقادی شیعه امامیه؛
  2. رسالت حوزة علمیه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقائد شیعة امامیه؛
  3. نیاز اجتماع به تبیین و ترویج عقائد شیعه و دفاع از آن در مقابله با تهاجمات فكری.

مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[3]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

مادة 7. شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آئین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة 8. جدول دروس پیش­نیاز

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

منطق

32

تبیین روش و شرائط استدلال برهانی و جدلی، همراه با شناخت مغالطه و انواع آن (متن فارسی)

  •  

معرفت‌شناسی

32

شناخت استدلالی راه‌ها و ابزار شناخت و ارزیابی آنها

  •  

فرق و مذاهب كلامی

32

آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن

  •  

كلیات و تاریخ علم كلام

32

شناخت علم كلام (فرق آن با فلسفه و علوم دیگر) موضوع، غایت و مبانی آن، تبیین حجیت روش‌های عقلی و نقلی و شرائط آنها و آشنایی با سیر تكوّن و تطور علم كلام، مشرب‌های كلامی، متكلمین بزرگ، منابع و مآخذ مهم كلامی

  •  

كلام اسلامی

 1 و 2 و 3

96

شناخت استدلالی مباحث خداشناسی (ذات، صفات فعلیه و ذاتیه، مراتب فعل الهی)، نبوت (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام) و معاد (حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آن)

  •  

مسائل جدید كلامی

32

شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند: معرفت و تجربة دینی، ‌تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین

  •  

تاریخ معاصر

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران

  •  

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

  •  

زبان انگلیسی (عمومی)

32+16

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی

جمع

384

 

 

           
 

تبصره:طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت 80 درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادة 9.عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

 ساعت­

1

دروس عمومی

624

2

دروس تخصصی

1176

جمع كل

1800

 

مادة 10.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیةالعیب تا آخر مکاسب)

  •  

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایةالاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

  •  

عربی معاصر

16+ 32 نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون عربی جدید در حوزة امامت

  •  

روش تحقیق پیشرفته

16+ 32 نظری عملی

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل امامت با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

  •  

روش تدریس

16+ 32 نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی

جمع

624

 

 

2. دروس تخصصی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

نظریه‌های امامت و خلافت

32

بررسی و مقایسة نظریه‌های امامت و خلافت از دیدگاه فِرَق شیعه و عامه

  •  

روش‌شناسی علم كلام

32

تبیین مبانی، روش‌ها و قواعد علم كلام، مانند حجیت عقل، حجّیت آیات و روایات، حسن و قبح عقلی، قاعدة لطف، امتناع نقض غرض، وجوب شكر منعم، هدف‌داری خدا و حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی

  •  

امامت عامه 1

(فلسفه امامت)

32

تبیین ضرورت عقلی و نقلی امامت و لزوم خلافت الهی و بیان جایگاه امامت در منظومة معارف دینی

  •  

امامت عامه 2

(شئون و مناصب امام)

48

تبیین مرجعیت علمی، هدایت و رهبری ‌اجتماعی، حكومت، ولایت تكوینی و تشریعی امام و بررسی مسألة غلوّ و تقصیر

  •  

امامت عامه 3

(خصائص و ویژگی‌های امام)

32

تبیین خصائص و ویژگی‌های امام، مانند علم، عصمت و نصب الهی، همراه با نقد و بررسی دیدگاه‌های مختلف

  •  

امامت و ولایت در قرآن

48

آشنایی با مباحث امامت عامه (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف، اختیارات، آثار و فوائد) و امامت خاصه و نیز مباحث ولایت از منظر قرآن کریم با روش تفسیر موضوعی

  •  

امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 1

64

تبیین راه‌های تشخیص امام و بررسی ادلة نقلی و عقلی امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه‌السلام

  •  

امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام 2

32

بررسی و نقد صلاحیت خلفای ثلاث

  •  

امامت سایر ائمهعلیهم السلام

32

تبیین ادلة نقلی و عقلی امامت دیگر امامان، با توجه به شبهات زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه

  •  

تاریخ تحلیلی امامت 1 و 2

64

تحلیل وقایع مهم مرتبط با امر امامت، از زمان پیامبر اعظمصلی ‌الله‌علیه‌وآله تا پایان غیبت صغری

  •  

شبهه‌شناسی امامت

32

پاسخ به شبهات جدید در عرصة امامت، مانند مشروعیت، مقبولیت، رابطه امامت و خاتمیت

  •  

كلام مقارن

32

بررسی عقلی و نقلی اصول كلام اسلامی، با تكیه بر ممیزات عقائد شیعه، مانند اسماء و صفات، عدل الهی، قضا و قدر، امر بین الامرین، بداء، تنزیه انبیاء، رجعت و تقیه

  •  

مهدویت

48

تبیین اشتراكات و اختلافات اعتقاد به منجی در ادیان و مذاهب و تبیین آموزة مهدویت، مبانی و مسائلی مانند فلسفة غیبت و انتظار، آثار وجودی امام غائب، ظهور و علائم آن، حكومت حضرت مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه

  •  

ولایت فقیه

32

تبیین نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت و شناخت استدلالی رهبر و حاكم اجتماعی، شرائط، وظایف و اختیارات او، با رویكرد پاسخ به شبهات

  •  

مأخذشناسی امامت

16

معرفی توصیفی و تحلیلی كتب مهم امامت در فرق اسلامی، به ویژه منابع امامیه، مانند الشافی، شرح التجرید، الالفین، دلائل الصدق، الغدیر، عبقات الانوار و احقاق الحق

  •  

احتجاجات معصومین پیرامون امامت

32

بررسی و تبیین احتجاجات معصومینعلیهم السلامدربارة امامت و مسائل مرتبط با آن

  •  

منابع فریقین

32

اعتبارسنجی و بررسی مقایسه‌ای منابع اندیشه تشیع و تسنن، مانند: قرآن، سنت، عقل، اجماع و قول صحابی

  •  

نقش امامان شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی

32

بیان نقش ائمهعلیهم السلام در شكل‌گیری و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی

  •  

تاریخ تشیع

32

بررسی چگونگی پیدایش و سیر تطور تشیع، فرق مهم تشیع و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا كنون

  •  

سیرة اخلاقی معصومان

32

آشنایی با سلوك و رفتار فردی و اجتماعی معصومینعلیهم السلام به صورت موضوعی

  •  

نقد وهابیت

32

آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات وهابیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها

  •  

نقد بهائیت

32

آشنایی با تاریخ، جریانات، سازمان و تشكیلات بهائیت و نقد آموزه‌ها و عقاید آنها

  •  

اعتبارسنجی احادیث امامت

32

ارزیابی و اعتبارسنجی روایات مهم باب امامت، با اشاره به مباحث مهم حدیث‌شناسی

  •  

متون ادبی امامت

16+ 8 نظری عملی

انس با متون فاخر نظم و نثر ادبی (عربی و فارسی) در باب امامت و ایجاد توان بهره‌گیری از آن

  •  

وظایف امت نسبت به امام

32

تبیین وظایفی مانند معرفت، بیعت، اطاعت، تولّی و تبری، محبت، أخذ علوم، نصیحت و احیاء امر ائمه علیهم السلام

  •  

زبان تخصصی 1 و 2

64+ 32 نظری عملی

ایجاد توان فهم متون انگلیسی در حوزة امامت

  •  

پایان‌نامه

192

عملی

ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در موضوع امامت

جمع

1176

 

 

 



[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 784 در جلسة 16 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ 30/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 925 تغییر یافت.

[2]. عنوان مصوبه، اصلاحی مصوبة 828.

[3]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025