يکشنبه ٠٦ بهمن ١٣٩٨
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح2 > علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام 
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی سطح2 و سطح3
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی سطح2 و سطح3 سراسر کشور از مورخ آذر لغایت20آذر ماه 1398 انجام می پذیرد.
 ٠٧:٠٠ - شنبه ٩ آذر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت تا 20 شهریور98
مرکز تخصصی دارالإعلام تحت حمایت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظله العالی) در مقطع سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت دانش پژوه می پذیرد.
 ٠٩:٣١ - پنج شنبه ٧ شهريور ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی سطح2 و سطح3
ثبت نام تکمیل ظرفیت برخی از مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام و پذیرش متمرکز برخی از رشته های تخصصی سطح2 و سطح3 سراسر کشور از مورخ آذر لغایت20آذر ماه 1398 انجام می پذیرد.
 ٠٧:٠٠ - شنبه ٩ آذر ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت
تمدید زمان پذیرش سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت تا 20 شهریور98
مرکز تخصصی دارالإعلام تحت حمایت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دام ظله العالی) در مقطع سطح 4 رشته کلام و فرق انحرافی با گرایش نقد وهابیت دانش پژوه می پذیرد.
 ٠٩:٣١ - پنج شنبه ٧ شهريور ١٣٩٨ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 6123
 بازدید امروز : 301
 کل بازدید : 1574631

رشته علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام سطح2

كلیات و برنامة درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام[1]

مادة 1.عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام است.

مادة 2.تعریف

سطح دو گرایش تاریخ اسلام، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علم تاریخ اسلام آشنا می‌شوند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة 3.اهداف

1) آشنایی با مفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم تاریخ اسلام؛

شناخت تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی‌ الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام؛

شناخت نقش مكتب اهل ‌بیت علیهم‌ السلام در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛

آماده‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی (تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛

ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ تاریخ اسلام؛

تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛

شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و روش‌های استنباط فقهی؛

ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و تاریخی و شناخت آنها.

مادة 4.سیاست‌ها

اهتمام به ایجاد زمینة تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛

زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛

توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛

تكیه بر آموزش محورهای مهم و موضوعات اصلی تاریخ اسلام متناسب با مبانی اعتقادی؛

تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛

اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛

تأكید بر استفاده از منابع دست اول و مهم تاریخ اسلام؛

اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5. ضرورت

تأكید اسلام بر مطالعة تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام به عنوان كامل‌ترین الگوها؛

رسالت حوزه در تربیت اندیشمندانی جهت كشف و تبیین تاریخ و سیرة پیامبر اكرمصلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم‌ علیهم ‌السلام و توجه به تأثیر مباحث تاریخی بر فهم دقیق برخی علوم اسلامی؛

نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج تاریخ و سیرة پیامبر اكرم صلی ‌الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم ‌السلام.

-         مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2] و حضوری است. طول دوره بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، حداقل هفت ‌نیم‌سال و در موارد ضروری حداكثر نه ‌نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط پذیرش

احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛

دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛

قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة 8.عناوین و مشخصات كلی دروس

ردیف

عنوان

ساعت

1

دروس عمومی

1616

2

دروس گرایشی

752

جمع كل

2368

 

مادة 9.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

1

فقه

720

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیة العیب)

2

اصول فقه

560

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة ‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌ النواهی)

3

تفسیر ترتیبی

32

ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن به منظور شناخت معارف قرآنی

4

کلام اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

5

فلسفة اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی

6

رجال و درایه

32

شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری)

7

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

8

زبان انگلیسی عمومی 1و2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی

جمع

1616

 

 

 

2. دروس گرایشی

ردیف

عنواندرس

ساعت

اهداف

1

كلیات تاریخ جهان

32

شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگ‌ها و تمدن‌های مهم

2

جهان در آستانة بعثت

32

بررسی وضعیت دینی، فرهنگی و اجتماعی جهان (به ویژه جزیرة العرب، ایران، مصر، روم، هند) در آستانة بعثت

3

تاریخ رسول خدا صلی ‌الله ‌علیه‌ و‌ آله

48

بررسی و نقد گزارش‌های ‌مربوط به حوادث مهم تاریخ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله

4

مأخذشناسی تاریخ اسلام

32

شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم

5

تاریخ خلفاء

48

بررسی جریان سقیفه، چگونگی حاكمیت خلفای سه‌گانه و عملكرد آنها

6

تاریخ اهل بیتعلیهم السلام 1

32

بررسی حوادث مهم زندگی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین علیهما السلام به ویژه دوران امامت و حكومت آن حضرت

7

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 2

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام

8

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 3

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام باقر، امام صادق و امام كاظم علیهم ‌السلام

9

تاریخ اهل بیت علیهم السلام 4

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام رضا تا پایان زندگی امام هادی علیهما ‌السلام

10

تاریخ اهل بیتعلیهم السلام 5

32

بررسی حوادث مهم زندگی امام حسن عسكریعلیه السلام تا پایان دوران غیبت صغری

11

تاریخ تشیع 1 و 2

64

تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری، و شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولت‌های مهم شیعی از آغاز تا کنون

12

سیره رسول‌خدا و اهل‌ بیتعلیهم السلام 1و2

48

تبیین موضوعی سیره پیامبر اكرم و ائمة معصومینعلیهم‌ السلام در ابعاد گوناگون

13

تاریخ امویان

32

بررسی ظهور و سقوط امویان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه علیهم‌ السلام

14

تاریخ عباسیان

32

بررسی ظهور و سقوط عباسیان و حكومت‌های مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه‌ علیهم ‌السلام

15

تاریخ معاصر ایران

48

بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی

16

متون تاریخی عربی

32+16

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون تاریخی به زبان عربی

17

تاریخ جنبش‌های فكری و دینی معاصر

32

شناخت جنبش‌های اسلامی و شیعی در صد سال اخیر و بررسی آثار آنها

18

تاریخ و تمدن اسلامی

32

آشنایی با مفاهیم، روش‌ها و انواع تبیین اجتماعی و تاریخی، با رویكرد اسلامی

19

تحقیق پایانی

64

عملی

ارائة پژوهشی جامع در یكی از موضوعات تاریخ اسلام

جمع

752

 

 

 


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 802  در جلسة 16 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها (دورة پنجم) ، مورخ 30/6/90، به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 929 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025