دوشنبه ٢٧ آذر ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح2 > علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث 
پذیرش متمرکز مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی سال تحصیلی 97-1396
ثبت نام تکمیل ظرفیت نیم سال دوم تحصیلی 97-1396
به اطلاع طلاب محترم میرساند، پذیرش تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی(سطح 2 و سطح 3) حوزه های علمیه سراسر کشور سال تحصیلی 97-1396 از تاریخ 3 دی تا 8 دی صورت میگیرد.
 ١٣:٤٥ - شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
پذیرش متمرکز مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
ثبت نام تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی سال تحصیلی 97-1396
ثبت نام تکمیل ظرفیت نیم سال دوم تحصیلی 97-1396
به اطلاع طلاب محترم میرساند، پذیرش تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی(سطح 2 و سطح 3) حوزه های علمیه سراسر کشور سال تحصیلی 97-1396 از تاریخ 3 دی تا 8 دی صورت میگیرد.
 ١٣:٤٥ - شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1861
 بازدید امروز : 124
 کل بازدید : 878007
شمارة مصوبه: 932،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
كلیات و برنامة‌ درسی سطح دو علوم اسلامی باگرایشعلوم حدیث[1]

مادة 1.عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث است.

مادة 2.تعریف

سطح دو علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، با مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار علوم حدیث آشنا می‌شوند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

 مادة 3.اهداف

  1. شناخت معارف روایی و دیدگاه‌های محدثان در این زمینه؛
  2. آشنایی بامفاهیم، اصطلاحات و مسائل مهم علوم حدیث؛
  3. آشنایی با تاریخ حدیث، مکاتب و مجامع مهم حدیثی؛
  4. توانمند‌سازی طلاب جهت فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی(تتبع، جمع‌بندی و تبیین) و تبلیغی؛
  5. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ علوم حدیث؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و حدیثی و شناخت آنها.

مادة 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینة تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  4. تكیه بر آموزش موضوعات اصلی علوم حدیث؛
  5. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  6. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  7. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

 مادة 5.ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العادة احادیث و روایات، به عنوان مبین آیات شریف قرآن و یکی از منابع اندیشة اسلامی؛
  2. رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان مسلط بر روایات، جهت تبیین، ترویج و دفاع از معارف و علوم اسلامی؛
  3. نیاز اجتماع به آموزش، تبیین و ترویج آموزه‌ها، معارف و علوم حدیثی.

 مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی حداقل در هفت و حداكثر در نه نیم‌سال ارائه می‌شود.

مادة 7. شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

مادة 8.عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

ساعت

1

دروس عمومی

1616

2

دروس گرایشی

864

 

جمع كل

2480

       
 

مادة 9.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

فقه

720

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)

  •  

اصول

560

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول، طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة‌الاصولتا اول المقصد الثانی فی‌النواهی)

  •  

تفسیر ترتیبی

32

ایجاد توان بهره‌گیری از آیات قرآن كریم و وجوه محتمل در آن، به منظور شناخت معارف قرآنی

  •  

کلام اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

  •  

فلسفه اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی

  •  

تاریخ معاصر

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران

  •  

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

  •  

زبان عربی معاصر

 1 و 2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان بهره‌گیری از متون جدید عربی

جمع

1616

 

 

2. دروس گرایشی [3]

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

مبانی و قواعد فهم قرآن و حدیث 1 و 2

64

شناخت مبانی، قواعد و روش‌های مؤثر در فهم قرآن و حدیث

  •  

حجیت حدیث و نقش آن در علوم اسلامی

32

شناخت ادلة حجیت حدیث و جایگاه آن در میان سایر علوم اسلامی

  •  

تاریخ حدیث

32

شناخت تاریخ حدیث تا دورة معاصر، با تأکید بر حدیث شیعه

  •  

جوامع حدیثی

48

شناخت و بررسی جوامع مهم حدیثی متقدم و متأخر شیعه و اهل سنت[4]

  •  

متون ادعیه و زیارات

32

شناخت منابع ادعیه و زیارات، به ویژه صحیفة سجادیه و شروح آن، همراه با خواندن فرازهای پیچیدة برخی از متون

  •  

تفسیر روایی

32

قرائت بخش‌های پیچیده و اساسی تفاسیر روایی، همراه با معرفی منابع و متون تفسیر روایی

  •  

درایه

32

شناخت تکمیلی و تسلط بر مباحث مهم کاربردی و نکات اساسی علم درایه، به ویژه اصطلاحات حدیثی و طُرق تحمل آن، همراه با معرفی منابع مهم (مکتوب و نرم‌افزاری) آن

  •  

رجال 1

(علم رجال و تاریخ آن)

32

شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی علم رجال، همراه با معرفی تاریخ و منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) آن

  •  

رجال 2

(توثیق و تضعیف)

32

شناخت الفاظ، اصطلاحات، مبانی، قواعد و شیوه­های توثیق و تضعیف عام و خاص

  •  

رجال3 (سندشناسی)

32+ 32 عملی

بررسی اسناد احادیث مهم، به منظور کسب مهارت‌های عملی

  •  

اصول و روش‌های ترجمه

نظری عملی 16+32

آشنایی با شیوه­ها و قواعد ترجمة عربی به فارسی، با تطبیق بر احادیث

  •  

آشنایی با نهج البلاغه

16

آشنایی با مصادر، اسناد و محتوای نهج البلاغه و شروح آن

  •  

قرائت و درک متون 1

32+32 عملی

آشنایی و انس با متن نهج البلاغه با قرائت بخش‌هایی از آن

  •  

قرائت و درک متون 2

32+32 عملی

قرائت برخی از احادیث اعتقادی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اعتقادی

  •  

قرائت و درک متون 3

32+32 عملی

قرائت برخی از احادیث اجتماعی- اخلاقی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل اجتماعی- اخلاقی

  •  

قرائت و درک متون 4

32+32 عملی

قرائت برخی از احادیث فقهی، به منظور آشنایی و انس با آن، همراه با معرفی منابع و متون حدیثی مرتبط با مسائل فقهی

  •  

تعادل و تراجیح

32+16

نظری عملی

شناخت پدیدة تعارض و منشأ آن در احادیث و راه‌های رفع تعارض

  •  

احادیث موضوعه

32

شناخت پدیدة جعل حدیث و شیوه­های نقد آن

  •  

تحقیق پایانی

64

عملی

ایجاد زمینه برای نمایش توانایی کسب ‌شدة طلاب در طول دوره و استفاده از نوآوری‌های آنان برای غنی‌سازی مطالعات در حوزة علوم حدیث

جمع

864

 

 
 


 

 



[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 809  در جلسة 21 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ 20/9/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 932 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[3]. درس مصطلحات علم حدیث موضوع ردیف 4، بر اساس مصوبة 851 حذف شد.

[4]. اصلاحی مصوبة 851.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025