شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
ثبت نام و پذیرش مراکز تخصصی
#
آیین نامه ها و مصوباتتقویم آموزشی مراکز تخصصی
  • اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
    طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.

  • مرکز تخصصی شیعه شناسی آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی) در سطح 4 شیعه پژوه می پذیرد
    مرکز تخصصی شیعه شناسی آیت الله مکارم شیرازی(مدظله العالی) در سطح چهار(دکتری) شیعه شناسی برای سال تحصیلی 97-1396 شیعه پژوه می پذیرد.

  • فراخوان نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه
    به گزارش دبیرخانه کتاب سال حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت : همایش کتاب سال حوزه یکی از مهم‌ترین رویدادهای پژوهشی حوزه‌های علمیه است که نوزدهمین دوره آن به کتاب‌های منتشر شده حوزویان و پایان‌نامه های دفاع شده در سال 95 اختصاص دارد.

  • بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
    مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.

شمارة مصوبه: 620 ، تاریخ مصوبه: 10/3/1388شمارة جلسه: 55
کلیات و برنامه درسی سطح سه رشتة فلسفة اسلامی

مادة 1. عنوان رشته:

سطح سه فلسفة اسلامی

مادة 2. تعریف:

سطح سه فلسفة اسلامی، دومین مقطع از این رشته است که در آن، طلاب، مبانی و مسائل و روشهای فلسفة اسلامی را می‌آموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوطه و توان تحقیق، در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آن را پیدا می‌کنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة 3. اهداف (شناختی، تربیتی ـ اخلاقی و مهارتی):

اهداف این رشته، عبارت است از:

  1. شناخت مبانی و مسائل فلسفة اسلامی در سه حوزة مشّاء و اشراق و حکمت متعالیه
  2. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی، و زمینه‌سازی جهت تألیف و ترجمه، در زمینة فلسفة اسلامی
  3. شناخت منابع فلسفة اسلامی و ایجاد توان فهم آن
  4. تقویت توان پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات، و دفاع عقلانی از دین
  5. آشنایی با مکاتب مهم فلسفی غرب
  6. آشنایی با عرفان اسلامی
  7. تأمین استاد فلسفة اسلامی، برای سطوح پایین‌تر
  8. تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح چهار

مادة 4. سیاست‌ها:

سیاست‌های اجرای این رشته، عبارت است از:

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب
  2. اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی
  3. اهتمام به تقویت تعهد دینی و دفاع از عقاید شیعی
  4. توجه خاص به تأثیرپذیری فلسفة اسلامی، از قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت(ع)
  5. تأکید بر آموزش پژوهش‌محور
  6. تأکید بر بهره‌گیری از روشهای کارآمد آموزشی، با اهتمام به سنت‌های حوزوی
  7. تأکید بر پویایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز
  8. تأکید بر استفاده از منابع مهم فلسفة اسلامی
  9. شناسایی استعدادهای برتر

مادة 5. ضرورت:

ضرورت ایجاد رشتة سطح سه فلسفة اسلامی، عبارت است از:

  1. تأکید اسلام بر تعقل و تفکر
  2. عقلانی و خردپذیر بودن معارف دین از دیدگاه قرآن
  3. تبیین معارف دینی با رویکرد عقلی
  4. پرورش قدرت تعقل و تفکر در حوزه و جامعه
  5. وابستگی فراگیری دانش‌های عقلانی حوزه بر فلسفة اسلامی
  6. دفاع عقلانی از باورهای دینی، و پاسخگویی به شبهات اعتقادی
  7. اهتمام اسلام به اقامة براهین عقلی در نقد آراء، و پاسخ به مخالفان
  8. تعمیق و توسعة سایر علوم اسلامی

مادة 6. نظام آموزشی:

نظام آموزشی این رشته، نیم سالی واحدی است. دانش پژوهان این رشته، به صورت حضوری، دروس را فرا می‌گیرند؛ نظام این رشته، ناپیوسته است؛ طول دوره، حداقل شش نیم سال و حداکثر هشت نیم سال، بدون احتساب پایان‌نامه می‌باشد.

مادة 7. شرایط پذیرش:

  1. احراز صلاحیتهای اخلاقی و عمومی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب
  2. دارا بودن مدرک علمی سطح دو
  3. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی

تبصره 1: طلاب فارغ‌التّحصیل رشته‌های تخصصی سطح دو، به خصوص سطح دو رشتة فلسفه، در اولویت پذیرش قرار دارند.

تبصره 2:طلاب فارغ‌التّحصیل سطح دو عمومی و سطح دو رشته‌های تخصصی، به غیر از رشتة فلسفه، باید دروس پیش‌نیاز را بگذرانند.

مادة 8. عناوین و مشخصات کلی دروس:

عناوین و تعداد واحدهای درسی، به شرح زیر است:

 

ردیف

عنوان واحد

تعداد واحد

1

واحدهای مشترک (فقه)

18

2

واحدهای مشترک (اصول)

12

3

واحدهای عمومی

6

4

واحدهای تخصصی

60

5

پایان نامه

6

تعداد کل واحدها

102

 

 


 

 

مادة 9. عناوین و مشخصات تفصیلی دروس:

1) دروس پیش‌نیاز و تعداد واحدها:

 

ردیف

عنوان واحد

تعداد واحد

1

فلسفة اخلاق

2

2

فلسفة دین

2

3

روش تحقیق

2

4

تاریخ فلسفة اسلامی

2

5

تاریخ فلسفة غرب

2

6

معارف قرآن (خداشناسی)

2

7

معارف قرآن (راه و راهنماشناسی)

2

8

معارف قرآن (انسان‌شناسی)

2

تعداد کل واحدها

16

 

2) دروس عمومی و تعداد واحدها:

 

ردیف

عنوان واحد

تعداد واحد

1

زبان عربی معاصر

2

2

روش تحقیق پیشرفته (تخصصی)

2

3

روش تدریس

2

تعداد کل واحدها

6

 

3) دروس تخصصی و تعداد واحدها[1]:

 

ردیف

عنوان واحد

تعداد واحد

1

متون فلسفی (حکمت متعالیه) 1

5

2

متون فلسفی (حکمت متعالیه) 2

5

3

متون فلسفی (حکمت متعالیه) 3

5

4

متون فلسفی (حکمت مشّاء) 1

4

5

متون فلسفی (حکمت مشّاء) 2

4

6

متون فلسفی (حکمت اشراق)

2

7

معرفی حکمت اشراق

2

8

معرفی حکمت مشّاء

2

9

خداشناسی و الهیئت

2

10

مبانی حکمت متعالیه

3

11

علم‌النّفس

3

12

تفکر عقلی در قرآن و روایات

4

13

عرفان نظری

3

14

معرفت‌شناسی

4

15

فلسفة علم

2

16

منطق جدید

2

17

فلسفه‌های معاصر جهان و ایران

4

18

زبان انگلیسی تخصصی

4

تعداد کل واحدها

60

 


 



[1]. در دروس تخصصی، 30 درصد  الی 35 درصد نمره پایانی هر درس، به فعالیت پژوهشی اختصاص داده شود.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025