شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦
***امام خمینی(قدس سره): همین طوری که فقه و انحاء فقه را تعلم و تعلیم میکنند، سایر موارد اسلام را و سایر ابعاد اسلام را هم باید تحصیل بکنند و باید تدریس بکنند و اشخاص ارزنده را بار بیاورند تا مردم را ارشاد و هدایت کنند. ***امام خامنه ای(مدظله العالی): بایستی تخصصی شدن در حوزه جدی گرفته شود و زمان بندی صورت گیرد. ما کی میخواهیم به شکل کامل حوزه را تخصصی کنیم؟
صفحه اصلی > معرفی رشته ها > رشته های تخصصی سطح3 > مطالعات اسلامی به زبان اسپانیایی 
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
اعلام نتایج آزمون کتبی رشته های تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی
نتایج آزمون کتبی پذیرش متمرکز مراکز تخصصی اعلام شد
اعلام نتایج آزمون کتبی پذیرش رشته های تخصصی
طلاب محترمی که در آزمون کتبی پذیرش مراکز تخصصی(15 اردیبهشت1396) شرکت نموده اند، جهت مشاهده کارنامه اقدام نمایید. افرادی که در آزمون کتبی قبول شده اند جهت مصاحبه بعد از ماه مبارک رمضان به مرکز مربوطه مراجعه نمایند.
 ٠٨:٠٠ - شنبه ٦ خرداد ١٣٩٦ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي، شناسایی ظرفيتهاي تهذيبی و تبلیغی مراكز و اقدامات صورت گرفته
هم انديشي معاونين و رابطين تهذيبي و تبلیغی مراكز تخصصي در زمينه ظرفيتهاي تهذيبي و فرهنگي مراكز و اقدامات صورت گرفته در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار گردید.
 ١٣:٣٢ - شنبه ٢٥ دی ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
ثبت نام سطح چهار مهدویت
ثبت نام سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت
به حول قوه الهی و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج)؛ مرکز تخصصی مهدویت برای تربیت و پرورش متخصصان صاحب نظر در معارف مهدوی؛ از بین حوزویان واجد شرایط ثبت نام به عمل می آورد.
 ٠٩:٣٥ - سه شنبه ٢٧ مهر ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آیت الله اعرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی
آیت الله اعـرافی در نشست با مدیران مراکز تخصصی:
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است/ بخشی از درس های خارج معطوف به گرایش های جدید شود
مدیر حوزه های علمیه، مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی نیز داشته اند.
 ١١:٠٢ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در نشست مدیران مراکز تخصصی
در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی
تحصیل بیش از ۳هزار طلبه در ۲۶رشته تخصصی حوزوی
مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار حوزه مشغول به تحصیل هستند.
 ١٠:٤٤ - سه شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٥ - تعداد نظرات : ٠ادامه خبر >>
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2312
 بازدید امروز : 316
 کل بازدید : 875962

 

شمارة مصوبه: 933،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81(دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
كلیات ‌‌‌و برنامة درسی سطح سه رشتة مطالعات اسلامی[1]

مادة 1. عنوان

عنوان رشته، سطح سه مطالعات اسلامیاست.

تبصره:این رشته تنها توسط مركز مطالعات اسلامی، وابسته به مركز مدیریت حوزه‌های علمیهقابل اجرا است.

مادة 2.تعریف

سطح سه مطالعات اسلامی، اولین مقطع از این رشتة علمی ترویجی است، كه طلاب، ضمن شناخت مبانی تشیع و فرق اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام و ‌آشنایی با ادیان و تاریخ جهان به زبان ‌دوره، مهارت‌های لازم برای معرفی و تبلیغ آموزه‌های اسلامی و شیعی، ارتباط با اندیشمندان در عرصة بین‌الملل، تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی و پاسخگویی به نیازها در زمینة مطالعات اسلامی را پیدا می‌كنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامة این رشته می‌شوند.

مادة 3.اهداف

  1. ارتقاء و تعمیق سطح مطالعات اسلامی و شیعی با توجه به پرسش‌های مطرح در جهان معاصر؛
  2. معرفی و تبلیغ عالمانه و جامع‌نگر اسلام و تشیع در عرصة بین‌الملل به ویژه در حوزة گفتگوی ادیان ؛
  3. پرورش نیروهای توانمند، جهت تدریس و تصدی مسئولیت‌های علمی؛
  4. تقویت توان مناظره و ارتباط با علما و اندیشمندان در زمینة مطالعات اسلامی و پاسخ به شبهات مستشرقان؛
  5. افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی در زمینة مطالعات اسلامی؛
  6. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطوح بالاتر؛
  7. شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  8. ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول؛
  9. ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.

 مادة 4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
  2. اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی، تبلیغی و مهارتی؛
  3. اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از آموزه‌ها و عقائد مكتب اهل‌بیتعلیهم السلام در عین اهتمام به مباحث تطبیقی؛
  4. اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش‌های آن؛
  5. تأكید بر آموزش پژوهش‌گرا؛
  6. تأكید بر بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و روش‌های كارآمد آموزشی با اهتمام به سنت‌های حوزوی؛
  7. تأكید بر پویایی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و مهارتی و توجه به نیازهای روز در عرصة بین‌الملل؛
  8. تأكید بر شناسایی استعدادهای برتر در زمینة تدریس و تبلیغ در خارج كشور؛
  9. تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد استانداردهای لازم؛
  10. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛
  11. اهتمام به ارتباط با مراكز دینی و علمی دنیا.

مادة 5.ضرورت

  1. اهمیت فوق‌العادة معرفی و تبلیغ جهانی مكتب اهل‌بیت علیهم السلام و نیز گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان از دیدگاه قرآن و روایات؛
  2. رسالت حوزة علمیه در ارائة آموزه‌ها و معارف اسلامی و شیعی در عرصة بین‌الملل به زبان‌های رایج؛
  3. نیاز جامعة جهانی به معرفی اسلام ناب و مكتب اهل‌بیت علیهم السلام.

 مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این رشته نیم‌سالی، درسی[2]و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایان‌نامه حداقل شش و حداكثر هشت نیم‌سال است.

تمامی دروس هر دوره از این رشته، حسب مورد به یكی از زبان‌های انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و... ارائه می‌گردد.

تبصره:در صورت عدم امكان ارائة درسی به زبان مقصد، می‌توان آن درس را به زبان فارسی ارائه ‌داد؛ مشروط بر اینكه تعداد واحدهای ارائه‌شده به زبان فارسی، از سی درصد كل واحدهای دوره تجاوز نكند.

مادة 7. شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
  3. آشنایی با زبان دوره در حد پیشرفته؛
  4. قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.

تبصره:در آزمون ورودی از مواد درسی زیر (در حد سطح دو حوزه) امتحان به عمل می‌آید:

  1. كلام اسلامی
  2. فلسفه اسلامی
  3. تاریخ پیامبر اسلام و ائمه علیهم السلام
  4. زبان دوره در حد پیشرفته

مادة 8.جدول دروس پیش‌نیاز

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

تاریخ معاصر جهان

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان در صد سال اخیر

  •  

منطق

32

شناخت استدلالی مباحث مهم و كاربردی برهان و مغالطه از منطق قدیم

  •  

تاریخ معاصر ایران

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معاصر ایران

  •  

متون تخصصی فقه

32

كسب توان فهم متون تخصصی فقه به زبان ‌دوره

  •  

متون تخصصی عقائد و اخلاق

48

كسب توان فهم متون تخصصی عقائد و اخلاق به زبان ‌دوره

  •  

متون تخصصی قرآنی و روایی

48

كسب توان فهم متون تخصصی قرآنی و روایی به زبان ‌دوره

جمع

224

 

 

تبصره:طلابی كه دروس پیش‌نیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصل‌ها از گذراندن این دروس معاف هستند.

مادة 9. عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

ساعت

1

دروس عمومی

576

2

دروس تخصصی

1072

جمع كل

1648

 

مادة 10.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

فقه

160

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مكاسب)

  •  

اصول

320

شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی طبق برنامه مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایة الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)

  •  

روش‌تحقیق ‌پیشرفته

16+ 32

نظری عملی

تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل اسلامی با آموزش روش‌های تحقیق و كیفیت بهره‌برداری از ابزار و منابع

  •  

روش تدریس

16+ 32

نظری عملی

ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روش‌ها و فنون كلاس‌داری و ارزشیابی

جمع

576

 

 

2. دروس تخصصی

 

ردیف

عنوان درس

ساعت

اهداف

  •  

معارف قرآن 1

32

شناخت معارف قرآن در بخش «خداشناسی» (اثبات ذات، رابطة صفات و ذات و تبیین توحید، علم، قدرت، حیات، حكمت، عدالت، اراده، خالقیت، هدف‌داری و... و بیان مراتب افعال خداوند)

  •  

معارف قرآن 2

32

شناخت معارف قرآن در بخش «انسان و معاد‌شناسی» (حقیقت انسان، مرگ و عالم برزخ، قیامت و ویژگی‌های آنها)

  •  

معارف قرآن 3

32

شناخت معارف قرآن در بخش «راه و راهنماشناسی» (ضرورت، ویژگی‌ها، وظایف و اختیارات، راه شناخت انبیاء و اثبات نبوت و خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم)

  •  

معارف قرآن 4

32

شناخت معارف قرآن در بخش «حقوق و سیاست»

  •  

اخلاق در قرآن

32

شناخت اصول، قواعد، مراحل و روش‌های تربیت اخلاقی و نیز فضائل و رذائل اخلاقی از دیدگاه قرآن كریم

  •  

عقائد خاص شیعه 1 و 2

64

تبیین استدلالی اعتقادات خاص شیعه، مانند: امامت، ولایت، بداء، توسل، شفاعت، رجعت، تقیه، مهدویت و انتظار با رویكرد پاسخ به شبهات

  •  

فلسفه اسلامی

128

آشنایی با رئوس ثمانیة فلسفه و شناخت استدلالی مباحث فلسفه اسلامی

  •  

تاریخ تمدن اسلامی

32

شناخت شكل‌گیری و سیر تطور و رشد علوم، فنون، ادب، فرهنگ و هنر اسلامی با تأكید بر رویكرد جامع اسلام به آبادانی دنیا و آخرت انسان‌ها

  •  

اسلام و مستشرقان

32

شناخت ماهیت استشراق، مكاتب آن و نقد و بررسی مهم‌ترین شبهات خاورشناسان پیرامون اسلام و تشیع

  •  

مكاتب فلسفی معاصر غرب 1 و 2

64

شناخت و بررسی آموزه‌ها و مسائل اصلی مكاتب فلسفی مهم، جدید و تأثیرگذار غرب

  •  

مسائل جدید كلامی

32

شناخت مهم‌ترین مسائل جدید كلامی، مانند: معرفت و تجربةدینی، تكثّرگرایی، علم و دین و قلمرو دین

  •  

فرق و مذاهب كلامی

32

شناخت آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم و زندة تشیع و تسنن و فرق منحرف مانند وهابیت و بابیت

  •  

عرفان اسلامی

32

شناخت آموزه‌ها، مشرب‌ها و مسائل اصلی عرفان اسلامی

  •  

فلسفه اخلاق

32

شناخت مبادی تصوری و تصدیقی و ملاكات گزاره‌های اخلاقی و مهم‌ترین نظریات و مكاتب در فلسفه اخلاق

  •  

ادیان ابراهیمی

32

شناخت و چگونگی پیدایش تطورات تاریخی، كتب مقدس، آموزه‌ها، مناسك و آداب مهم ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)

  •  

ادیان شرقی

32

شناخت و چگونگی پیدایش تطورات تاریخی، كتب مقدس، آموزه‌ها، مناسك و آداب مهم ادیان شرقی، مانند بودایی، هندو و كنفوسیوس

  •  

جریان‌های سیاسی مذهبی جهان اسلام

32

شناخت و بررسی مبانی فكری، علل پیدایش، سیر تطور و نقش جریان‌ها و نحله‌های سیاسی و مذهبی موجود و مؤثر در جهان اسلام

  •  

اصول و روش‌های ترجمه

16+ 32

نظری عملی

آشنایی با اصول و روش‌هایبرگرداندن متون اسلامی به زبان ‌دوره

  •  

اصول و روش‌های نگارش

16+ 32

نظری عملی

آشنایی با اصول و قواعد نگارش مقالات و آثار پژوهشی به زبان ‌دوره

  •  

فن سخنوری

16+ 32

نظری عملی

آشنایی با مهارت ایراد سخنرانی در مجامع دینی و دانشگاهی به زبان ‌دوره

  •  

تبلیغ و ارتباطات

32

آشنایی با تبلیغ به عنوان یكی از ابزارهای ارتباطی با تأكید بر شیوه‌های نوین ارتباطاتی

  •  

پایان‌نامه

192

عملی

ارائة پژوهشی جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در موضوعات مرتبط با مطالعات اسلامی به زبان ‌دوره

جمع

1072

 

 


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 812  در جلسة 25 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ 30/10/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 933 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

تمامی حقوق برای مدیریت امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه www.mt.ismc.ir محفوظ است. تلفن: 37255890-025